Geplaatst op 9-7-2011 om 09:47
@Milou: Ik weet bij godsnaam niet of bij iedere (zware) crimineel een heropvoeding werkt. Maar er zijn in ieder geval gevallen bekend van mensen die tot goede mensen veranderden. Of hier sprake was van heropvoeding weet ik trouwens niet. Het gaat dan hier bij om gevallen zoals Karla Faye Tucker die (zover ik me herinner mensen begon te helpen) en een Japanner die in ieder geval 3 moorden achter de rug had (ik dacht zelf zelfs 5) en die door het lezen van boeken veranderde tot een gewetensvol mens. Beide kregen trouwens alsnog de doodstraf.
Misschien dat het bij sommigen niet gaat. Zelfs bij normaal zieke mensen (waarbij ik dus de niet-criminele mensen bedoel) werkt therapie in veel gevallen nauwelijks. Ik denk wel dat als de juiste methodes gevonden worden (de juiste sleutels als het ware) dat iedereen tot op zekere, zinvolle hoogte genezen kan worden. Maar ik ben dan ook positief ingesteld. Ik weet niet in hoeverre me denkwijzen ook realistisch zijn.
Ik wil even reageren op het bestempelen van gevaarlijke criminelen als nutteloos. Je hebt in wezen wel gelijk omdat die criminelen niet betrouwbaar zijn in hun handelen (en dus dermate gevaarlijke als het gaat om moordenaars) , en dus daarom ook niet van nut kunnen zijn in de samenleving. Die moeten dan ook -zoals je zegt- levenslang opgesloten worden. Ook mensen die om de een of andere manier lijken alsof ze genezen zijn. Van die mensen kun je nooit zeker zijn dat ze daadwerkelijk voldoende genezen zijn en dus geen (zware) misdaden plegen. Ik denk dat zware criminelen wel degelijk kunnen veranderen tot nuttige mensen, of zelfs nuttig kunnen zijn (binnen de gevangenis dan) terwijl ze nog niet genezen zijn. Ik weet niet in hoeverre dit in de gevangenis gebeurt, maar criminelen kunnen zich nuttig maken door arbeid te verrichten. Misschien dat een deel van de productie ook op de markt buiten de gevangenis terecht komt. Met uitzondering van zwaargeschifte criminelen die je zelfs niet op de werkplaats kwijt kunt, zijn de meeste criminelen toch wel nuttig te maken.