Geplaatst op 20-4-2010 om 20:22
ik ben wel voor de doodstraf. het is de natuur simpelweg. Hoewel het niet 'simpelweg' lijkt.
maar bekijk eens even dit standpunt:
1. geen doodstraf. Je weet dat de persoon die iets heel ergs heeft misdaan nog rondloopt, en nog eens kan toeslagen. Vang je hem, dan ben je verplicht om te wachten op het moment dat hij terug verandert naar een goede persoon. Hiervoor heb je geen andere keuze dan er energie in steken, want hij is voor een reden slecht geworden en die reden moet je ongedaan maken. Tenslotte weet je nog niet of het wel zal lukken. Kunnen is niet zullen. Het punt is dat je hem zal gaan vergeven en hem een nieuwe kans geven.
Een ander gevolg is dat andere mensen die ook slecht zijn en die weten dat je nog een kans krijgt, zich niet meer geremd gaan voelen om te doen wat ze willen. Je haalt in feite met de doodstraf een glasheldere onvermijdbaar-nodige grens weg, die onnoemelijk belangrijk is voor de mens (en in feite alle dieren en organismen).
2. wel doodstraf. Je weet dat de reden waarom de persoon dood is en dus de doodstraf heeft gekregen, zich niet meer zal herhalen. Iedereen kan zijn leven terug oppikken - welteverstaan met respect voor de mensen die rouw nodig hebben. Er is opnieuw een heel duidelijk signaal gekregen dat de reden waarom iemand doodstraf heeft gekregen, op geen manier getolereerd wordt.
In feite bouwt dit aan de evolutie van de mens, een slecht element is verwijdert en de goede kunnen zich verder ontwikkelen. Ik zeg hier slecht element omdat ik vind dat het nodig is dat je lijnen trekt in extreme gevallen. Als een massamoordenaar heel mijn familie uitmoord, ga ik hem nog bezien als mens, maar ook als iets anders, namelijk iets slecht, een slecht element...
Bovendien kan je best in beide gevallen de persoon die de doodstraf verdient vergeven. Dus als je die kan vergeven, kan je ook de persoon vergeven die de doodstraf uitvoert (laten we deze de beul noemen). Wetende dat de beul een goede persoon is, kunnen we die met minder moeite vergeven.