Geplaatst op 14-8-2010 om 22:58
Mijn Nederlands is natuurlijk stukken beter dan mijn Engels, maar mijn Engels is ook niet mis. Ik kan heel natuurlijk gesprekken voeren in het Engels (dit gaat automatisch, dan denk ik gewoon ook in het Engels). Met Frans moet ik meer moeite doen. Dan moet ik goed naar ze luisteren en dan kan ik het verstaan. Praten lukt redelijk op school, maar een Fransman zou me niet kunnen verstaan. Maar ik moet nog 2 jaar onderwijs volgen, dus misschien dat ook dat me gaat lukken. Als de school een beetje opschiet.
Ik vind het vooral leuk om Engels en Frans te leren, omdat ik dan boeken in het Engels en Frans kan lezen. Er zijn hele mooie filosofische boeken in het Frans.
Ik heb ook Duits als vak, maar ik vind het vreselijk. De taal is te lineair, de klanken te hard en te ruw, de grammatica is onlogisch en vaak onzinnig en in het Duits zijn er de langste woorden die je je kunt bedenken. *verzint* Schundungkundighaftkeiten ofzoiets. Nee, ik heb helemaal niets met Duits. Ik haalde net een 6 gemiddeld op mijn eindlijst, omdat mijn boekverslag een 9,5 was, maar verder ben ik er heel slecht in.