Geplaatst op 20-2-2010 om 19:53
Klinkt dramatisch als onderwerp 'help' maar ik weet even niet meer wat ik moet doen. Het gaat om het volgende:
Mijn dochter van 11 is volgens school en testen niet HB. Ik blijf echter het gevoel houden (dat ik al heb sinds ze in groep 2 zat) dat ze het wel is maar verschrikkelijk maar dan ook verschrikkelijk onderpresteerd. Kan het ook zo zijn dat als iemand HB is dat het niet uitkomt bij testen. Ik zal ff haar verhaal op papier zetten. Zal proberen het zo kort mogelijk te houden.
Peuterspeelzaal: heel rustig, speelde het liefst alleen, erg op zichzelf
Groep 2: wil halverwege niet meer naar school, verveeld zich naar eigen zeggen verschrikkelijk, het is saai en ze weet alles al. Ze wil naar groep 3 want ze wil schrijven en lezen. Ze probeert zichzelf te leren schrijven maar dat wordt op school onmiddelijk de kop ingedrukt. Dat mag niet want dat leert ze in groep 3 en anders gaat het niet zoals het moet. Ze hebben haar een soort test afgenomen bij de Intern Begeleider. Volgens de IB loopt ze erg achter en geeft ze rare gekke antwoorden. Ze heeft de clown gespeeld. Zelfde test laten afnemen door een familielid in huiselijke sfeer en deze concludeert: ze loopt 3 jaar op voor.
Volgens leerkrachten loopt ze dus erg achter en mag als het zo doorgaat niet naar groep 3. Gesprek met haar gehad dat als ze zo doorgaat dat ze niet naar 3 mag en dat ze toch echt wel moet laten zien wat ze kan. Na 1,5 maand: leerkrachten begrijpen er niks van, ze is helemaal op niveau en mag naar groep 3.
Groep 3: één groot drama. Doet bijna helemaal niks. Zegt dat ze werk af heeft en gooit het in de 'klaar' bak. Achteraf had ze helemaal niks gedaan. Prestaties zijn wisselend maar het gaat steeds meer bergafwaarts. Op school heel stil en timide. Thuis onhandelbaar en erg agressief. Iedere ochtend buikpijn, hoofdpijn en misselijk. Niet naar school willen etc. Ondertussen thuis allemaal levensbeschouwelijke vragen stellen. Een interesse, woordenschat, geheugen, etc. dat veel verder gaat dan voor een kind van 6. Er worden met ons ouders hele discussies gevoerd op een bijna volwassen niveau (of wij moeten niet volwassen zijn....

) NB: begin groep 3 een heel zwaar auto ongeluk gehad dat heel veel nasleep heeft gehad. Niet voor haar lichamelijk maar wel voor ouders en voor haar geestelijk zeer zwaar.
Groep 4: 1 groot drama. Alles is stom, juffen zijn niet leuk, school is saai, ze verveeld zich. Als ze woorden over moet schrijven, schrijft ze woorden op die niet bestaan. Juf denkt dat ze het niet kan. Thuis hetzelfde laten doen: binnen korte tijd alle woorden feilloos over geschreven. Ze heeft weinig vriendinnen. Contacten verlopen zeer moeizaam. Vanaf kleuterklas al niet kunnen begrijpen als kinderen een afspraak waren vergeten. Ze is vaak zeer teleurgesteld geweest.
Maar goed. Uiteindelijk komt er een test waar mevrouw helemaal geen zin in heeft. Uitkomst: bovengemiddeld intelligentie niveau (dus geen HB) maar wel dyslectisch. Thuis nog steeds onhandelbaar en agressief.
Groep 5: krijgen haar niet op niveau. Als er doorgetest wordt blijkt ze veel meer te kunnen dan dat ze doet. Toch nog steeds wisselende resultaten dat langzamerhand steeds verder naar beneden zakt. Iedere ochtend nog steeds 'ziek' behalve in weekend. School blijft stom en saai.
Groep 6:
Zelfde als in 5. Resultaten kelderen.
Ze wordt steeds downer en snijd uiteindelijk met een mes in haar pols want ze wil niet meer leven. Ambulante hulp gekregen en opnieuw getest. Een test die ze absoluut niet wil doen. Nu een IQ van 104. Tevens wordt ze gediagnostiseerd als PDD NOS. Ik heb me daar nooit in kunnen vinden. Vond geen enkele overeenkomst. Vooral de meest voorkomende had ze helemaal niet. Maar goed ze kreeg een cluster 4 indicatie en zou een rugzak krijgen. School zag haar liever gaan.
Groep 7: Eindelijk halverwege groep 7 krijgt ze de beloofde begeleiding maar het is al te laat. Ze wil helemaal niks meer op die school en vind het een ......school. Nog steeds zeer weinig vriendinnen. Trekt zich vaak terug op haar kamer thuis. Houd van alleen zijn. Spaart liever stenen, schelpen en fossielen waar ze zich helemaal in verdiept. Ze is ook zeer creatief en verdiend al een paar jaar met allerlei creatieve maaksels geld door ze aan de deuren te verkopen. School wil haar op een cluster 4 school zetten: voor psychologische en gedragsstoornissen. Belachelijk . Begin groep 7 weer een heftig auto ongeluk gehad. Ze krijgt trauma therapie en wordt opnieuw getest. Nu een IQ van 93 en volgens de psych NLD. PPD NOS heeft ze geen enkel kenmerk van en wordt compleet van tafel geveegd. NLD...tja....als ik daar de kenmerken van lees komt er ook niet veel overeen.
Besluiten toch om haar naar speciaal onderwijs te laten gaan.
Groep 8: op speciaal basisonderwijs. Ze voelt zich een stuk beter en begint langzaam haar achterstand in te halen. Alleen niet op die manier dat ze denken dat ze HB zou zijn. Volgens de test op deze school heeft ze een IQ van 88. Ik viel van mijn stoel toen ik dat hoorde. Een kind dat zo ontzettend intelligent is, zoveel weet en wil weten etc. We geloven het niet. Ze moet nu naar Basis Beroeps op het VMBO. Ze heeft tranen met tuiten gehuild want ze wil dat niet. Ze vind het te laag en wil hoger en zegt dat ze zeker weet dat ze het kan. Volgens school dus niet. Ze heeft nog steeds achterstand maar is te volwassen om nog een jaar op de basisschool te blijven dus wordt ze op het laagste niveau ingezet op het middelbaar. Het probleem op school is dat ze aan juf nooit iets zal vragen als ze niet weet hoe iets moet en ze voelt alle emoties van de kinderen om haar heen en kan zich niet concentreren. De test die ze moest doen had ze totaal geen zin in en de man die hem afnam vond ze irritant en zeer onrustig.
Mijn onderbuik gevoel blijft zeggen dat ze Hoogbegaafd is. Het zit bij mij in de familie. Mijn vader is het ook en die kreeg vroeger het advies om naar de LTS te gaan. Gelukkig voor hem is dat advies niet opgevolgd. Hij zou doodongelukkig zijn geworden.
Maar wat moet ik nou. Komt iemand dit verhaal bekend voor ?? Zal ik haar nog een keer laten testen bij de Radboud Universiteit in Nijmegen of moet ik mij maar gewoon bij alles neerleggen. Ik zit ondertussen wel met een niet bepaald gelukkig kind.
Thanks alvast voor het beantwoorden.
Mav