Geplaatst op 25-11-2009 om 19:30
Quote van Xiu:
maar hoe doe je dat dan, jezelf op orde hebben
Ik denk dat het geen kwestie is van jezelf op orde hebben.
Wat mij hier opvalt is dat een heleboel vragen, die men zichzelf stelt als het om dit soort persoonlijke zaken gaat, vaak gewoon een verzameling woorden is zonder concrete betekenis.
Hierdoor kan je er een set vragen van maken waar je eindeloos mee bezig kan zijn. Je kan jezelf afvragen of het wel zinnig is dat je je hier de hele tijd mee bezig houd.
Ik heb voor mezelf besloten dat het in het hele grote geheel niet uitmaakt wie of wat ik ben en hoe goed ik mezelf ken, maar dat het wel uitmaakt wat ik doe.
Het enige dat voor mij dus uitmaakt is of ik de keuzes die ik maak, maken kan met een goed geweten.
Als ik dat niet kan, probeer ik de keuze te maken die de minste (negatieve) impact heeft op mijzelf en iedereen om me heen.
De valkuil in deze aanpak is weer dat je de lol voor jezelf overal uit kan halen. Hiervoor heb ik zelf een nieuw begrip geïntroduceerd, namelijk "randomness". Hiermee bedoel ik dat ik ook gewoon dingen doe waar ik gewoon zin in heb zonder een duidelijke reden.
Het feit dat ik allerlei zooi gewoon onder randomness kan gooien scheelt een hoop vragen en overpeinzingen.
Daarnaast leef ik ook met het idee dat je jezelf misschien voor ongeveer 70% onder controle kan hebben. De rest? Ach, wat maakt het uit....
Het is dus niet belangrijk om precies te weten wie je zelf bent, als je maar een globaal plaatje in gedachten hebt.
Het belangrijkste is dat je er zelf niet eindeloos mee bezig blijft. Daarmee maak je jezelf namelijk sowieso onbestuurbaar.