Geplaatst op 8-11-2009 om 15:34
Ik neem aan dat je dit vraagt om op mogelijkheden te komen, ik kan je natuurlijk niet vertellen wat voor hem zal werken, ik ken hem niet eens. Dat aannemende:
Ik leer graag, heb ik altijd al gedaan. Op de basisschool had ik in groep 4 t/m 6 op tafel altijd een encyclopedie liggen en nog wat van dat soort boeken waar ik in kon bladeren. Als hij zich verveelt en de klassen nog niet zo erg gevormd zijn kan je overwegen om hem een klas over te laten slaan. Dat heeft voor mij niet slecht uitgepakt, en het heeft mij iets meer uitdaging gegeven (denk ik). Echter ook dat is geen volledige oplossing, want wie sneller leert haalt ook een jaar te zijner tijd wel in en is dan nog voor op zijn medeleerlingen. Het is denk ik erg zinvol een aantal dingen te bedenken die hem extra uitdagen en die hij erg leuk vindt om te doen. Als hij graag dingen leest kan je zorgen dat er interessant leesvoer in de buurt is. Als hij graag rekent zijn er boekjes voor extra uitdaging, ik herinner me nog een reeks die heette "kien". Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Niet alleen zou hij dat kunnen doen als hij klaar is met het reguliere, de docent kan het ook gebruiken om hem te belonen/straffen voor goed meedoen in de klas e.d.
Hij zou volgens mij goed mee moeten kunnen doen in de klas, vriendjes maken enzovoorts. Ik denk (al ben ik geen docent) dat kinderen op die leeftijd zich ook nog druk sociaal aan het ontwikkelen zijn enzo. Je zult denk ik met name willen voorkomen dat hij zich verveelt, en zich gaat irriteren aan de opdrachten die hij al tien keer heeft gedaan/snapt voordat hij eraan begint. Dat is natuurlijk niet leuk en niet stimulerend. Een ander idee is om hem andere kinderen te laten helpen, maar ik weet dat ik daar zelf op de basisschool meestal niet zoveel behoefte aan had