Geplaatst op 17-10-2009 om 23:33
@DrieNulZeven: Daar heb je recht op, en je hebt gelijk. En nu de maar, die ironisch genoeg terugslaat op mijn eerdere punt: er zijn meerdere kanten aan het verhaal, en ik ga dat gebruiken om mijn initiële punt te verduidelijken en onderstrepen. Mijn gedachten over dit punt:
Je kunt sowieso je leven doorkomen zowel als je dogmatisch niet veel over dingen nadenkt, als wanneer je over alles veel nadenkt. Er zijn geloof ik mensen die in één van die beide extreme categorieën vallen.
Je kunt denk ik op verschillende manieren door je leven gaan zonder veel na te denken. Je kunt geen zin hebben om de moeite te nemen na te denken over dingen, je "rolt" door je leven. Misschien dat je dat heel conventioneel doet en je nog steeds druk maakt over dingen uit je verleden en je toekomst. Misschien zit je hoofd altijd vol met zorgen en vragen, en heb je daarom weinig energie over uitgebreid over één ding na te denken, geen moment. Misschien heb je weinig zorgen, en leef je juist in het moment, "coca cola light" stijl. Je kunt het ook heel bewust doen, zoals je zegt dat je besloten hebt. Dat kan ook op meerdere manieren, denk ik. Je kunt je gedachten wegdrukken en impulsief/impulsiever leven. Misschien ben je wel impulsiever. Je kunt de tijd dat je over dingen nadenkt beperken en deadlines stellen. Dat is nog wat anders dan besluiten dat je in je onderbewustzijn wel weet wat een goede keuze is, dat gaat meer een spirituele kant op.
Je kunt op verschillende manieren veel over dingen nadenken. Je kunt voors en tegens van een keuze bedenken en afwegen, je kunt een onderwerp vanuit verschillende perspectieven bekijken, je kunt op lange termijn terugkomen op een onderwerp en het heroverwegen. Het kan ook verschillende gevolgen hebben, want je kunt twijfelen bij je keuzes (bijvoorbeeld omdat je niet kunt beslissen aan welke keuze de meeste voordelen en de minste nadelen zitten, of omdat je niet weet wat je het liefste wilt), je kunt altijd naar een bepaald standpunt toe redeneren (onbewust), bijvoorbeeld dat je alles wegrelativeert of juist superbelangrijk maakt zolang je erover nadenkt. Je kunt dingen overwegen tot het punt dat je een beslissing moet maken als er een deadline aan vast zit - wat nadelig uit kan pakken voor je besluitvaardigheid als een onderwerp geen deadline kent, bijvoorbeeld als het een filosofische beslissing is die niet direct verbonden is aan een keuze, maar die je ieder koment kan nemen - en je kunt ook zelf deadlines stellen. Daarnaast nog kan je denk ik permanent aan een onderwerp denken, dat je er zelfs wakker van ligt, en je kan ook hebben dat een onderwerp gewoon zo nu en dan bij je terugkomt, en dat je er dan over nadenkt. Da's ook een soort van het overlaten aan je onderbewustzijn.
Ik denk dat ik, als ik al die dingen zo overweeg, het liefst switch tussen dingen naar waar het me het nuttigst lijkt. Wellicht neem ik die keuze wel onbewust. Je begrijpt dat ik in dit geval het juist leuk vind om uitgebreid stil te staan bij een onderwerp, en gedachten wil volgen. En dan niet eens om een of andere waarheid te achterhalen, maar juist om dingen te bedenken waar ik nog niet op ben gekomen. Ik vraag daarbij ook graag aan anderen om mee te denken omdat hun gedachten weer andere gangen maken, en zij op andere dingen komen. En daar ben ik juist nieuwsgierig naar, daarom vraag ik ernaar.