Geplaatst op 8-4-2009 om 23:49
Ik vind het jammer dat mensen religie zo makkelijk afdoen als massabeheersing of massapsychologie of iets wat bestaat om een verklaring te geven voor dingen die mensen niet kunnen verklaren. Ik denk dat je jezelf daarmee afsluit voor kennis en overwegingen, en dat je mensen die geloven geen recht doet. Het lijkt me interessanter om te kijken hoe religie het dagelijks leven van mensen beïnvloedt, dan te kijken naar excessen zoals moslim-fundamentalisme en kruistochten. Niet alleen moraalridders bestaan ook zonder religie, ik geloof ook dat deze activiteiten voor velen, zowel organisatoren en deelnemers, voor vele bijkomstige redenen zijn gehouden. Te denken bij kruistochten valt aan mensen die armoede ontvluchten of avontuur zoeken. Dat een religie je avontuur rechtvaardigt geeft misschien extra vrijheid, omdat je avontuur sowieso voor jezelf ethisch verantwoord is, en is daarmee geen lege vlucht, maar een doel. Als je in je eigen stad niets te zoeken had kan ik me voorstellen dat je aan zoiets begint. Dit gebeurt nu nog, kijk naar burgeroorlogen in Afrika. Als je het slecht hebt en geen verbetering in de toekomst ziet komen, kan ik goed begrijpen dat je je aansluit bij iemand die je een wapen geeft en een doel om voor te vechten. Je wilt toch iets doen met je leven?
Ik vind dan ook dat je mensen en menswaardigheid als geheel onrecht aandoet als je mensen beschildert als stom omdat wat ze doen slechte gevolgen heeft gehad. Je doet onrecht aan het feit dat ongeacht wat mensen weten, ze doen wat ze het ze het beste lijkt. Je kunt mensen volgens mij niet bij voorbaat stom vinden. Als je dat doet besteel je jezelf van je eigen feilbaarheid. En jij, net zoals al die mensen die stomme dingen doen, maakt fouten, of je dat nou goed vind of slecht.