Geplaatst op 8-4-2009 om 23:11
Ik ben er niet zo blij mee om dit onder filosofie te scharen, maar het lijkt me de minst ongeschikte plek voor het onderwerp op dit forum.
Ik ben op het moment Paolo Freire en Thomas Fromm aan het lezen. Paolo Freire schrijft in Pedagogy of the Oppressed over de manier waarop mensen onderdrukt worden alleen al door de manier waarop ze behandeld worden. Je moet je voorstellen dat onderdrukking meer is dan alleen het niet toekennen van rechten en vrijheden. Het is ook een manier van omgaan met andere mensen. Hij past het ook toe en schrijft bijvoorbeeld:
"The teacher talks about reality as if it were motionless, static, compartmentalized and predictable. Or else he expounds on a topic completely alien to the existential experience of the students. His task is to 'fill' the students with the contents of his narration - contents whch are detached from reality, disconnected from the totality that engendered them and could give them significance. Words are emptied of their concreteness and become a hollow, alienated and alienating verbosity." (het is ook beschikbaar in het Nederlands)
Ik vind dit erg opwindend en boeiend om te lezen. Het geeft mij een beeld terug van kennis als spannend en reëel, iets uit de werkelijkheid. Tevens zegt het iets over de manier waarop kennis kapot en nutteloos wordt gemaakt, statisch en voorspelbaar. De macht van kennis wordt gebroken, en daarmee wordt kennisoverdracht ook *niet* empowering.
Thomas Fromm schrijft over het hart van de mens. Hij geeft een zeer interessant perspectief op het goed en slecht in de mens, vanuit het perspectief dat een gezond mens productief wilt zijn en vrij, en een ongezond dat niet kan en daarom eigenlijk wraak neemt op de wereld en het leven door haar tot object, tot ding te maken. Om de gedachten wat te stimuleren: Politici willen iets aan de wereld veranderen. Ze willen iets aan de wereld veranderen omdat ze vinden dat er iets mis mee is. Ze vinden dat er iets mis mee is omdat ze een gemis ervaren.
Maar wat doen ze om dit te veranderen. Ze maken regels en algemeen beleid, ze proberen de wereld, de samenleving, van bovenaf te besturen om haar "juist" te maken. Maar juist die regels zijn weer een manier om van de wereld een systeem te maken, en andere mensen zullen hierdoor weer vrijheden missen.
Ik zou hierover met plezier langer kunnen praten.