Geplaatst op 8-4-2009 om 22:53
Ik ben wel nieuwsgierig of jullie de volgende ervaring met mij delen:
Ik studeer nu bijna driekwart jaar, en ik heb tussen mijn middelbare school en nu nog wel wat andere dingen gedaan. Ik begin een beetje verzadigd te raken met het onderwerp. Ik ben dit keer wel tevreden met mijn studiekeuze, maar ik vermoed dat de reden dat ik eerder steeds ben afgehaakt is, dat ik niet genoeg nieuws meer leer na een tijdje. In het begin kwam er veel nieuws en was er veel te verwerken, maar ik heb het zo onderhand wel door en ik wil graag weer nieuwe dingen en methoden en vaardigheden leren maar die komen niet (zo snel).
Ik vind het grappig dat docenten dit niet zo waarderen en er niets mee doen. Ze lijken het ook niet op te pikken, zijn er niet enthousiast over en stimuleren me niet en vragen niet of ik meer wil doen. Ik ben ondertussen van alles aan het lezen over andere onderwerpen (ik kan aanraden Pedagogy of the Oppressed door Paolo Freire en The Heart of Man door Erich Fromm) maar dat staat niet op mijn curriculum en ik zit er momenteel echt even doorheen. Ik ga wel naar colleges en ik doe ook mee en ik stel vragen en ik pik wel informatie op (ik snap meestal vrij snel wat de bedoeling is en waar het verhaal heen gaat), maar ik sta moe op en val bijna in slaap onderweg naar huis. Volgens mij is dat een teken van onderstimulatie (al heb ik wel genoeg te doen). Om die reden ga ik niet met plezier naar colleges op het moment, al zijn ze wel interessant en binnen de mogelijkheden voor colleges waarschijnlijk best leerzaam en goed. Dit vind ik vervelend, want ik leer graag. Op dit moment komt leren echter op mij over als iets passiefs, alsof de docent alles weet en ik niets. Ik weet echter dat de docent niet alles weet, en wellicht dat de vragen die ik werkelijk uit nieuwsgierigheid stel vaak niet aankomen, en dat werkt ook weer demotiverend. "Blijkbaar moet ik het zelf dus weer uitzoeken." Nou ben ik dat wel gewend, maar ik vind het nog altijd jammer dat ik de dingen die me werkelijk interesseren, die ik niet goed begrijp, en die ik werkelijk relevant vind, niet kan bespreken.
Ik ga misschien eens wat topics starten, onder andere over Freire en Fromm. Als je ze gelezen hebt hoor ik graag of je over de onderwerpen en over hun toepassing iets te zeggen hebt, als je ze niet hebt gelezen kan ik ze erg aanraden.