Geplaatst op 21-11-2006 om 16:34
Die "hokjesgeest"is ergens waarschijnlijk wel goed, maar soms wordt er bij wijze van spreken ook iemand in een verkeerd hokje gedouwd, en dat is heel vervelend.
Maar om even terug te komen op het onderwerp, ik denk dat het "normale" gewoon niet bestaat. Iedereen heeft wel wat waardoor je hem in een hokje kunt plaatsen. In principe zou iedereen die niet in een hokje te plaatsen is "normaal" zijn (tenzij je normaal als hokje meerekent). Maar zoals ik net al zij, iedereen kun je wel bij een groepje indelen.
Ik denk dat het begrip "normaal" steeds kleiner wordt als je erover gaat nadenken.
Even een voorbeeldje:
Hb'ers zijn n?et normaal, de rest van Nederland wel.
MAAR Alle goths, punkers, skaters enz. zijn ook niet normaal, want die hebben geen "normale" kledingstijl.
EN Alle buitenlanders, allochtonen en kleurlingen zijn ook niet normaal, want alle Nederlanders waren ooit blank.
EN daarmee alle buitenlandse culturen. De chinees bij je om de hoek is ook niet normaal, en je overbuurvrouw die er griekse gewoonten op nahoudt is ook niet normaal.
DUS De Islam, het jodendom, en alle andere niet-christelijke geloven zijn ook niet normaal.
WAARDOOR alle gebouwen die een buitenlandse bouwstijl hebben (dus ook zuilen, luiken en tal van andere buitenlandse invloeden) ook niet normaal zijn.
EN de bouwstijlen in de rest van Nederland (laten we even stellen dat "ik" in Amsterdam woont) zijn natuurlijk ook niet normaal.
DAN zijn de dialecten ook niet normaal, en mijn plat-Amsterdams ook niet.
EN die leraar met een tic, of die lerares die altijg koffie drinkt, die is ook niet normaal.
MAAR, dan zijn mijn vrienden ook niet normaal.
Zo kun je steeds meer voorbeelden bedenken. O, het bovenstaande is n?et op waarheid gebaseerd en niet kwetsend/discrimineerdend bedoelt. Het is een voorbeeld, niet hoe ik denk.
BTW, wat is dan wel normaal? (kijk, daar hebben we die leuke vraag weer!

)