Geplaatst op 5-4-2004 om 12:45
Ik vergelijk het leven vaak met een fietstocht. Owjee, hier komt een van mijn ik-heb-dit-idee-en-daarom-kan-ik-leven-en-dingen-aanvaarden--theorie.
Ik schreef eens:
Het leven is een fietstocht, en ik doe het liever alleen.
Maar dat was toen ik echt mn buik vol had van mensen, dat is gelukkig een beetje veranderd.
Je fietst (leeft). Iedereen heeft een andere fiets (lichaam), sommigen van hetzelfde merk (familie), maar toch herken je bij iedereen de fiets, zonder het merk te hoeven weten (Idee van Plato). Sommige mensen kunnen goed fietsen omdat ze dat hebben geleerd (hebben een rolmodel, ouders weet ik wat), anderen kunnen minder goed fietsen omdat ze geen complete fiets hebben (gehandicapt zijn). sommige zien waar ze heen gaan omdat ze een licht op hun fiets hebben (een idee wat ze willen voor de toekomst) anderen hebben een plattegrond van de omgeving zodat ze ergens kunnen komen (vaardigheden, kennis, weet ik niet precies).
Nu heb je ook verschillende manieren waarop je ergens kunt komen. Als je alleen fietst, moet je zelf alle wind doorstaan (hindernissen nemen, etc.) maar kun je wel op je eigen tempo fietsen, je eigen weg inslaan je route bepalen etc. Je bent wel helemaal op jezelf aangewezen, en sommige mensen zijn dat liever niet (van die schoolmeisjes die omrijden om iemand op te gaan halen, of is dat gewoon sociaal?

) Je kunt ook smane fietsen, maar dan... nou vul zelf maar in. dit gaat nog een stuk verder, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.
Maar wat wil ik hier nu mee zeggen?
Onafhankelijk zijn is een uiterlijkheid. Het kan je vooruithelpen (als je alleen fietst en je hebt een kaart en een goede fiets), maar het kan ook nadelig zijn (harde wind, een minder goede fiets). Je kunt dus alleen zelf bepalen of onafhankelijkheid, en in welke mate, goed voor je is. Je kunt best een stukje met iemand meefietsen zolang diegene dezelfde weg gaat, als je maar niet je eigen doel uit ogen verliest. Wat is er dan mis met die afhankelijkheid? Niets!
Ja, oke, misschien noem je dit geen afhankelijkheid, maar zo kijkt een buitenstaander (iemand die je voorbij ziet fietsen) wel naar je.
Conclusie: je kunt totaal niets zeggen over hoe een ander zou moeten leven en wat hij fout doet.