Geplaatst op 7-7-2008 om 23:09
Sartre zei dat je je hele leven door een rol speelt. Bijvoorbeeld, een postbode is geen postbode, maar hij speelt dat rol. Terwijl hij tegenover zijn kinderen een andere rol speelt. Wat je bent is volgens hem bepaald door wie je tegenover jou hebt. Je bent alleen maar als een ander jou beschouwd.
Hoewel dat min of meer waar is, is dat beeld van jezelf meestal gedeeltelijk, als niet helemaal, een leugen (ook bekende als "false self" of zoiets, ik weet alleen niet meer wie het erover had, Jung misschien?).
Wat mij betreft baseer ik mijn zelfbeeld op wat ik denk waar te zijn, op wat ik van mezelf weet. Als iemand een opmerking doet, dan reageer ik er niet meteen op, maar denk er daarna over na. Wat ik van dat opmerking doe hangt van wie het maakt af. Als het een idioot is maakt het mij weinig uit (ook als hij een compliment doet), als het iemand is voor wie ik respect heb, dan is het anders.
Zelfbeeld is iets dynamisch. Het verandert met de tijd, met je acties, met je gevoelens, enz... Je kan niet eens zeggen dat je je hele leven dat, dat of dat bent geweest, want zoiets kan alleen maar van het standpunt van een ander waar zijn.
@znotje
Er zijn twee dingen die te verdelen zijn.
Realiteit, werkelijkheid, is het physieke wereld, buiten je ogen. Je kan het alleen maar via gevoelens beschouwen. Op dat informatie baseer je je eigen waarheid.
Maar je kan wel zeker zijn dat er een werkelijkheid is. Dat kan je bewijzen op de basis van Descartes's "cogito ergo sum". Als je denkt ben je in een heden. Dat betekent dat er een verleden en een toekomst is, want het heden is maar het grens tussen verleden en toekomst.
Het betekent ook dat je denkt, in woorden dus. En woorden zijn cultureel. Je hebt het van iemand anders geleerd. Dus er bestaan ook mensen om je heen, die ook kunnen denken, gezien dat ze die taal aan jou door kunnen geven.
En door met anderen te praten blijkt het dat er universele "waarheden" blijken te zijn zoals "1+1 = 2". Maar een waarheid is niet universeel omdat het van het individu afhangt. Dat kan alleen maar betekenen dat het een deel van werkelijkheid is, en dat verstand en logica dus wel tot een beschouwing van werkelijkheid kan leiden (tenminstens in een functionele wijze).
(ik hoop dat dit ongeveer begrijpelijke taal is... nu pas dat ik iets moelijks probeer te schrijven besef ik hoe slecht mijn nederlands is geworden

)