Geplaatst op 30-3-2004 om 14:57
Nicole: "Als je nu op taalkundig gebied veel minder scoort dan op logica, dan kun je waarschijnlijk heel slecht verwoorden wat je bedoelt. snap je? Iets neit uit kunnen leggen, wil niet per se duiden op hbheid."
Hmmm.... ben ik misschien niet helemaal met je eens. Ik (denk zelf HB te hebben, maar wanneer mag je dit zeggen? Andere discussie...) heb een ongelofelijk gevoel voor taal, maar zoals in deze topic al eerder gezegd, gaan mijn redeneringen zo ontzettend vlug dat mijn uitleg hier bij achterblijft. Ik kan (mits ik een "prikkel" heb) een taal vrij snel oppikken, en ben altijd bijzonder goed in talen geweest (ik laat het nu erg hard versloeberen....), maar als ik wat uit moet leggen sla ik dingen over, omdat ze voor mij logisch zijn.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen dit herkennen, want iedereen kan dingen overslaan bij een uitleg die voor hem/haar duidelijk is. Toch heerst bij mij het gevoel dat dit bij mij verder gaat dan bij anderen. Ik redeneer 100x verder door, en merk dat ik het bij werkelijk alles heb, terwijl ik het idee heb dat niet HBers dat eigenlijk alleen hebben bij onderwerpen waar ze erg bekend mee zijn.
Ik wil dit overigens nog een keer gaan toelichten dmv voorbeeld vragen uit IQ-testjes, waarvan ikzelf denk, er zijn meerdere antwoorden mogelijk, volgens mijn *debiele* verregaande redeneringen. Waardoor ik bijv. maar 140 scoor, terwijl ik echt ALLE antwoorden zo kan beredeneren... Ik wil dan wel eens weten hoe anderen redeneren.
Maar daar moet ik een keer tijd voor maken (en die heb ik dus niet, met al mijn "projectjes"

)!
Overigens heb ik hier al wel een mooi voorbeeld van. 1e jaar HBO, allereerste tentamen... ik heb nauwelijks opgelet in de les, niet geleerd. Wat haal ik? Iets van een 3 of zo. Okee, her dus. Absoluut NUL geleerd, alleen besloten dat de leraren niet zo redeneren als ik, en dus proberen te redeneren wat ze willen horen (IS ECHT SUPERFRUSTREREND, WANT DAN HEB JE ZELF HET IDEE DAT ER NOG MEER ANTWOORDEN NET ZO GOED MOGELIJK ZIJN, MAAR HIJ/ZIJ WIL ER NIET AAN!!! AARGH), en vervolgens haal ik een 8 oid (Ja, had nog meer gekund, maar sommige antwoorden weiger ik dan zo in te vullen, dat zij het dan niet snappen, he?).
Dus.... stof tot blaten Jona