Geplaatst op 30-12-2007 om 12:02
Ik ben hier heel erg dubbel in....
Aan de ene kant zou ik wel willen weten hoe het eruit zag en het voelt om binnen te lopen.
Aan de andere kant wil ik er ook absoluut niet heen.
1. Omdat ik ook juist NIET wil weten in verband met wat het aan ideeën in mijn hoofd zou kunnen zetten.
2. Omdat ik niet vind dat je dat soort gruwelijkheden in leven moet houden. Tuurlijk het was heel erg wat er daar gebeurd is, maar ik vind het veel belangrijker om te weten
dat er daar vanalles gebeurd is, maar het
hoe wil ik niet in leven houden.
3. De mensen die er niet mee om kunnen gaan
4. Omdat ik in betrekkelijk "vriendelijke" situaties meegemaakt heb waar mensen toe in staat zijn. Momenteel is mijn beeld van die kampen bijna gelijk aan hel en dat hoeft niet te veranderen in iets negatievers of in een misschien wel mogelijke "teleurstelling" in de zin van: "dus dit was het?" Ik weet dat het enorm ernstig geweest is en daar wil ik eigenlijk gewoon niks aan veranderen. Zoals het is is het al erg genoeg en dat hoeft niet erger of minder erg gemaakt te worden.
Overigens vind wel dat het niet binnen geweest zijn in zo'n kamp
nooit een excuus kan zijn in de vorm van "ik heb het nooit geweten" omdat praktisch iedereen in heel Europa en een groot deel daarbuiten, weet dat er tussen de 5 en 6 miljoen joden vermoord zijn. Waar je je wel voor kan excuseren is dat je niet exact weet onder welke fysieke omstandigheden dat gebeurd is.
Maar in die laatste zin is ook gelijk het gevaar. Er zullen altijd mensen zijn die de ideeën erachter aanhangen en dat WEL als excuus zullen gebruiken. Dit is waar ik
ga discrimineren onderscheid ga maken, want in mijn ogen ben je gewoon ronduit debiel en deze planeet niet waardig als je de holocaust niet vreselijk (vul maar een woord in dat je zelf nodig hebt) kan noemen of zelfs nog erger.... ontkennen kan!
En ik geloof dat ik met die optiek niet eens zo ver van de algemeen geaccepteerde norm af zit, maar dat is weer een andere discussie.....
Tot zover mijn mening en in afwachting van znotje's betoog....