Geplaatst op 12-12-2007 om 20:07
Ik wil een kort verhaaltje vertellen. Ik ben nieuwsgierig wat jullie erop te zeggen, en hoe jullie erop reageren.
Ik ben eigenlijk altijd wel in van alles geïnteresseerd geweest. Toen ik in groep vijf zat -je kunt je vast nog wel voorstellen dat je dag in dag uit in hetzelfde lokaal zat en dat iedereen aan tafeltjes zat- had ik op mijn tafel altijd wel een encyclopedie en nog wat andere boeken over allerlei onderwerpen. Aan de middelbare school heb ik natuur en techniek gedaan als profiel met biologie 1,2, en na economie 1 te laten vallen ook geschiedenis. Na de middelbare school ben ik met een uitwisselingsorganisatie naar India gegaan, waar ik 11 maanden heb gewoond, naar school geweest, bij een gastgezin gewoond, gewoon normale dingen, maar wel aan de andere kant van de wereld, in een compleet andere cultuur.
Ondertussen heb ik veel nagedacht over wat ik wilde gaan studeren. Op de middelbare school heb ik lange tijd filosofie overwogen. Ik zei toen al vaak dat geld geen rol moet spelen bij wat je studeert; als je iets doet wat je helemaal niet leuk vindt, zal je nooit helemaal gelukkig zijn, je houdt je bezig met iets wat je eigenlijk niet eens interesseert. Ik vond filosofie interessant omdat ik zelf ook al graag wat dieper nadacht (en denk) over alles eigenlijk. Maar na wat meer 'onderzoek' (open dagen, etc) leek het me een erg onpraktische studie. Wat heb je eraan je hele leven na te denken over of het leven wel zin heeft, om vlak voor je dood erachter te komen dat het wel zin heeft, maar dat je je hele leven bezig bent geweest om daar achter te komen. Liever dan dat je simpelweg je best doet om zo veel mogelijk van je leven te maken, dingen te doen die je interessant vindt. Vervolgens heb ik nog een tijdje natuurkunde overwogen, als een praktischere studie die me wellicht in inhoud wat oppervlakkig leek, maar die wel op een hele hoop manieren je horizon kan verbreden. Dat leek me echter ook niets, tot ik tot het punt kwam dat ik al helemaal zoiets had van, 'al ga ik Russisch studeren!' Toen liep ik echter tegen de mogelijkheid aan om een jaar naar het buitenland te gaan, wat ik een goede kans vond om wat van de wereld te zien die ik zo graag wilde bestuderen, en tevens mezelf wat tijd te gunnen om nog eens na te denken over een goede studie. In India kwam ik, na zo'n zes maanden daar te hebben rondgelopen en dus al redelijk wat 'culturele' ervaring opgedaan te hebben, een boek tegen over culturele antropologie. Dat leek me wel wat, leren wat een mens vormt, hoe iemand zijn denkbeelden vormt en zjin of haar gedrag bepaalt ten aanzien van zijn of haar omgeving. Dit leek me razend interessant, ook om meer over mezelf te leren, en om, ruim gezegd, meer te leren over de context waarbinnen wij als mensen leven (ik kan het alsnog niet zo heel goed uitdrukken).
Goed, ik dus terug in Nederland aan die studie begonnen, maar het viel me al gauw tegen. Mijn medestudenten, die me nauwelijks echt geïnteresseerd overkwamen over zoiets essentieels als je eigen menszijn, maar ook de stof, die ik als erg droog en theoretisch ervoer. Dat een antropologisch wetenschapper zich nog steeds de 'academische arrogantie' (zoals ik het noemde) aanmeet om maar even een modelletje toe te passen op een beschavingetje, en het allemaal wel even uitleggen? Ik kon en kan hier nog steeds niet zo goed tegen, ik weet niet echt waarom, maar ergens voel ik me gewoon verontwaardigd. Ik ben dan ook na een halfjaar gestopt. Misschien zoek ik ook wel iets anders dan dat soort kennis.
Toen wist ik het al helemaal niet meer, want als het studeren me ook al tegenviel, waar zou ik het dan wel kunnen vinden? Ik besloot dat wat je werkelijk wilt leren overal wel is, immers de wereld om ons heen is de wereld waarin we leven, en iets wat je op school leert houdt niet op te bestaan buiten de schooldeuren. Het is juist de wereld waarover je iets wilt leren. Toch? Ik dacht dat ik wat ik wilde leren toch wel zou leren, waar dan ook, dus ging ik maar werken, en na korte tijd op mezelf wonen. Maar goed, lang verhaal kort, ook daar kon ik weinig voldoening uit halen. Ik heb nu wel meer ervaring van de straat, maar of ik er echt wijzer van ben geworden... Na weer anderhalf jaar moest ik toch maar weer eens wat uitdagends doen, en ik liep tegen de marine aan. Dat leek mij een uitweg om tóch wat van de wereld te zien, wat te leren, en geld te verdienen. De ideale uitweg als je toch al niet weet wat je wilt. Maar daar voelde ik me geen moment op mijn gemak, zodat ik daar ook na vier maanden mee ben gestopt. En hier ben ik nu.
Nou ben ik op dit forum al mensen tegengekomen die schrijven dat ze juist in alles geïnteresseerd zijn, en dat heb ik ook. Ik schaam me er niet voor dat ik van alles heb uitgeprobeerd en dat ik er steeds mee ben gestopt, maar nu zit ik weer thuis en ben ik nog steeds niet echt bezig iets waarvoor ik 's ochtends graag opsta. Ik zou graag ergens een keuze voor maken, het zou makkelijk zijn, maar ik kan me niet zomaar toewijden aan het een of het ander. Ik zou het ook niet willen, want er altijd wel iets anders wat het onderwerp net weer wat interessanter maakt, al zou ik niet eens wíllen springen van onderwerp naar onderwerp. Het is júist het geheel wat me zo interesseert. En ideaal gesproken zou ik overal met mensen om willen gaan, spreken, reizen, dingen opbouwen, en leren. En eigenlijk, gewoon, heel kort gezegd, leven. Maar ik zou eigenlijk niet weten hoe.
Komt dit mensen bekend voor, heeft iemand ideëen, of gewoon opmerkingen, of gewoon behoefte/interesse om juist hierover te praten? Ik zou zeggen, kom maar op