Geplaatst op 18-3-2004 om 17:55
Ik denk dat Jeanine's argument toch wel wat aansnijdt.
want stel je zou als kind gesignaleerd worden als hoogbegaafde en daarom in een school met gelijkgezinden terecht komen. (ik moet zeggen: dit lijkt me echt heerlijk! Dit is namelijk precies wat ik heb gemist! Altijd maar... nou ja, behoeft geen uitleg.) er is geen sprake van onderpresteren, want je werkt tegen elkaar op, wat heel motiverend werkt. (Vooral als er in die school geen nadruk gelegd wordt op prestatie, maar op inzet. Voor hbers is prestatie niet de moeilijkheid, maar de inzet en de tijd die je ergens instopt wel.) Je haalt je VWO, gaat naar een universiteit die ook op deze manier in elkaar zit (moet nog ontwikkeld worden, dus, als je dit plaatje volgt.) en dan? Dan zoek je een baan, ergens leidinggevend bijvoorbeeld, of in het onderwijs, of in de verkoop van iets, iets organiserend, iets schrijvend, of je wordt tuinman. (sorry voor dit banale model.) Leidinggevend kun je niet, omdat je niets uit kunt leggen aan anderen, je kunt je niet in anderen verplaatsen, je hebt enkel geleerd op jouw niveau te spreken, terwijl de mensen die jij leiding moet geven die taal niet verstaan. Zo ook in het onderwijs, zelfs in het hb-onderwijs, want een 8-jarige is anders dan een 26-jarige. verkopen kun je niet, omdat je enkel logisch na kunt denken, analytisch. Tuinman kan wel denk ik, als je de orders die je krijgt kunt begrijpen.
Maar ja, op deze manier ga je er wel vanuit dat als je op een hb-school zit, je geen omgang meer hebt met mensen die niet hb-zijn. Is dat een juiste veronderstelling? Stel dat je ouders hb zijn (komt vaak voor bij hb-kinderen denk ik) en je op een hb-schhol zit vanaf het begin (omdat je ouders neit willen dat je door dezelfde hel gaat als jij). Kom je dan in contact met niet hb-mensen? en dan echt contact he, niet alleen in de supermarkt.
Als er een school is waar je dat contact niet verliest door niet buiten de niet-hbers te worden geplaatst, zou het volgens mij een prima idee zijn.
Ik wil wel iets opmerken nog over contact. Ik ben heel vaak niet naar school geweest omdat ik gewoon beroerd werd van het tempo, fysiek ziek. Ik ging (en ga) naar de lessen die ik wel vol kan houden (vanwege goede leraar, interessante stof, of - en nu komt het- omdat het gezellig is met die mensen!) Ik heb veel beter contact met de mensen uit mn klas, nu ik ze minder zie. Ik voel me beter (niet verheven, maar gewoon lekkerder in mn vel), dus contact gaat beter. Als contact niet loopt, dan voel ik me slecht, etc etc. Dus de eerste vraag voor hoogbegaafden is dat ze zich beter in hun vel voelen zitten, dan komt dat contact ook wel.
Hmm, heb ik nu mijn eigen vraag beredeneerd? draad kwijt.
Nou ja, in ieder geval, ik weet dus niet of het beter voor een kind is of niet. echt geen idee. Omdat er zoveel voors en tegens aan zitten en somige dingen gewoon vaag blijven. vandaar dat ik me er wat buiten wil(de) houden...