Geplaatst op 15-3-2010 om 17:50
EN weer even on topic: ik heb altijd problemen met drukte met alle gedachtes enzo. Naja, ik vind het niet echt een probleem, het is gewoon zo. Maar nu ben ik vorig jaar naar Taizé geweest. Dat is een broedergemeenschap in Frankrijk. Je hoeft er niet gelovig voor te zijn ofzo, maar dat is het van oorsprong wel. Daar ben je dan een week (of langer of korter, dat mag je zelf weten) en dan is er drie keer per dag een viering. Dan houdt in dat je met zn allen (ongeveer 2000 jongeren, verschilt per week) liedjes van enkele regels gaat zingen die steeds herhaalt worden en stil bent. Dat zijn echt stiltes van een minuut of tien, met zn allen, dat is heel indrukwekkend en rustgevend. Ook het zingen van die liedjes. Ik was de hele week ontspannen. Ik dacht daarna dat het ook kwam doordat ik een hele week niet aan school heb gedacht, maar nu had ik gisteravond weer een reunie-achtige bijeenkomst en we deden oa zo'n viering met liedjes en stilte. En weer werd het heerlijk (bijna) leeg in mijn hoofd. Het komt dus echt daardoor. En dat terwijl ik komende week tentamenweek heb en het heel erg druk heb!
Ik weet niet of je naar Taizé moet zijn geweest om het zo te ervaren, maar voor mij helpt het echt om op die manier stil te zijn. Kort gezegd is dat dus mijn tip

.