Geplaatst op 11-8-2007 om 14:39
Hm.. dit doet me wel een beetje denken aan het topic over hoog IQ of mooi uiterlijk.
"Dom zijn" in de zin van het echt niet kunnen en een heel laag iq hebben zou ik ook niet willen. De frustraties die daarbij komen kijken zijn volgens mij nog veel groter dan wat er nu speelt. "Willen dat er niets van je verwacht wordt" komt me wel heel erg bekend voor. Vooral vorig jaar heb ik gemerkt dat ik altijd maar een beetje gezweefd heb op het idee dat ik het allemaal wel kan. Vakken als natuur- en scheikunde gingen me altijd heel erg gemakkelijk af, ben NT profiel gaan doen, deed nog steeds niet veel voor school, maar vorig jaar was er ineens zo een gigantische tegenslag. Ik kon de motivatie niet meer opbrengen om gewoon opdrachten te gaan maken en oefeningen te doen (had het nog nooit hoeven doen - waarom nu wel) en t?en merkte ik hoe veel er van mijn omgeving van me verwacht werd. Iedereen die te weten kwam dat mijn punten helemaal niet meer zo denderend waren geloofde het in eerste instantie niet. Vrienden waren teleurgesteld, leraren vonden het stom van me en begrepen niet hoe het kon en dat maakte het er niet beter op. Goed, uiteindelijk heb ik het gehaald over te gaan, maar ik begin nu toch echt wel te twijfelen over wat ik later moet gaan doen. Het leek me altijd wel vanzelfsprekend dat ik een universitaire studie zou gaan doen, goed leren, veel leren, een hoge functie krijgen ergens, geld verdienen etc etc, maar ik weet niet of dat wel is wat ik wil.
Het gaat veel door mijn hoofd of het niet beter geweest was als ik bijvoorbeeld vmbo gedaan had, was ik binnen 4 jaar klaar geweest en had ik daarna kunnen doen wat ik wilde. Gelukkig zijn kan ten slotte op zo veel manieren, daar heb je een hoge opleiding niet voor nodig. Mensen zouden geen hoge verwachtingen van je hebben, maar je gewoon zien als een doorsnee iemand en je juist meer waarderen als je uit je 'rol' valt en iets bereikt dat 'hoog' en 'goed' is in plaats van teleurgesteld zijn (als je het eens wat minder doet bij je 'intelligente' rol).
Maargoed, ik heb gedaan wat ik heb gedaan en ik zie wle verder. Ik hoop alleen dat ik verwachtingen en wat ik zelf wil uit elkaar kan blijven houden als ik volgend jaar een studiekeuze moet gaan maken.