Geplaatst op 5-8-2007 om 23:32
de beste oplossing is degene die op het moment de oplossing is of van kracht is.
een maatschappij is zoals ze is. En ze aanvechten is niet anders dan ermee meewerken of ervoor strijden. En scholing is in de eerste plaats bedoeld om in de maatschappij te overleven. Je weg erin te leren ..op de manier zoals die maatschappij op dat moment in elkaar zit..afhankelijk van tijdperk, land werelddeel etc.
Naar mijn gevoel zijn de meeste mensen zo ver weg van hun bron , hun zijn, hun gevoel...ligt de nadruk tegenwoording veel te veel op 'verstand', 'kennis', prestatie.dat alle mogelijke onderwijsvormen, ontwikkelingen daarop gefundeerd zijn.
En ik ben niet de persoon die de wereld wil veranderen. Als ik iets zou willen of kunnen veranderen dan is het mezelf..en dan enkel om zoveel mogelijk terug in mijn gevoel te komen..en niet meer het hoofbegaafde ego wil zijn dat wil presteren en veel weten etc...MAar ik weet ook dat ik dat zelf niet in de hand heb..dat het allemaal komt zoals het komt..
In de dierenwereld leren dieren (instictmatig, en via na-apen van de ouders) net datgene wat ze nodig hebben om te overleven. Ze leren vooral hun lichaam gebruiken, hun zintuigen etc..ze leren voedsel vinden , erop jagen. ze leren veilig slapen...en allemaal vooral instictmatig, gevoelsmatig..gewoon het komt zo...zonder dat zij daarbij nadenken.
wij, mensen...naakte apen, leren denken. AL leren we ons lichaam gebruiken. In verhouding met de dieren, kan 1 mens afzonderlijk haast niets met zijn lichaam. De ene kan wel heel goed turnen, of viool spelen, of lopen, of springen of naaien ..eender wat..
In verhouding met de dieren kunnen we in percentage heel weinig tov wat onze capaciteiten zijn...en we voelen ons zoveel meer..omdat we een ego hebben dat ons dat zo inspreekt of wil doen geloven.
slechts enkelingen zijn goed in alles wat ze doen...en dat zijn dat genieen..zo noemen ze dat dan...
nee, in mijn ogen zijn dat mensen die gewoon in hun gevoel zitten. Als je voelt, samenhangt, samen-betn..zijt..met de bron, het ene, de natuur etc...(hoe je het ook noemt) dan komen de dingen zoals ze komen..als vanzelf.
om terug te komen op onderwijs...ik zal het systeem niet veranderen...maar mij lijkt gewoon...en das ook puur bedacht en een beetje op info die ik ergens opgevangen heb gebaseerd...zou dat soort onderwijs waar ik het over had net terug dat instinctieve, gevoelsmatige naar boven kunnen brengen, en tegelijk toch die basis geven die de maatschappij vraagt.
een mens (dier) met een goeie basis, stevig, stabiel, verbonden met het alles en niets, zal vanzelf wel die details leren, verwerken die die op dat moment nodig heeft.
nou das mijn mening