Geplaatst op 2-7-2007 om 13:13
Ik denk niet z zeer dat het aan het beperkte aantal leerlingen ligt, maar ik denk dat het ligt aan het feit dat je dezelfde sfeer houd en iedereen op min of meer jouw manier met elkaar omgaat. Daardoor mis je een enorm stuk aan sociale vaardigheden.
Waar ik ook bang voor ben is dat ouders hun kinderen naar dat soort scholen drukken. Daardoor mis je de echte hoogbegaafden vrees ik. De echt extreme gevallen springen er namelijk niet echt uit de massa. Misschien dat ze ooit een jaar hebben overgeslagen maar dan houd het ook helemaal op. Je ziet ze dus niet.
De leerlingen die opvallen zijn vaak wat intelligenter dan gemiddeld, maar wel van het soort dat zich nog in moet spannen om goede cijfers te halen. De echt intelligente HB-ers bevalt het gemak wel waarmee ze alles halen en worden daardoor dus lui of hebben echte problemen met de kloof die zij hebben met hun klasgenoten.
Daarnaast denk ik dat een dergelijke school de kinderen ook psychisch kan beschadigen. Zij draaien hier op "hun eigen niveau", maar doordat zij gewend zijn altijd op een hoger niveau te draaien dan hun omgeving zullen zij dit hier ook weer proberen te doen. Een aantal zullen hier echt aan bezwijken en huilend thuiskomen, omdat zij niet bij kunnen houden met de rest van de kinderen. Een aangepast traject is leuk, maar het sociale eromheen zal zeer vernietigend werken. De kinderen die daarentegen de rest van de school wel bij kunnen houden zullen een enorme bak arrogantie ontwikkelen en zichzelf daardoor later op een enorm harde manier tegenkomen.
Alles bij elkaar is het net zoiets als de keuze om ?berhaupt kinderen te nemen. Ego?sme van de ouders. Deze denken: "Goh we nemen een kind want dat is leuk voor ons!". Net zoiets als: "Je moet zo goed mogelijk presteren op school!", maar voor wie moeten ze dat? Voor de ouders!
Er zijn helaas maar zeer weinig ouders die gedacht hebben: "Kom we nemen een kind, omdat we het een goed leven kunnen geven." Dit is een compleet andere insteek en een cruciaal verschil. Voor die scholen gaat hetzelfde op. De gedachte die er eigenlijk achter zou moeten zitten luid: "Ik wil dat mijn kind het naar zijn zin heeft op school" en niet: "Ik wil dat mijn kind zo hoog mogelijke cijfers haalt."
Dus als het het kind blij maakt om hoge cijfers te halen dan kan je overwegen het naar deze scholen te sturen. Als dit niet het geval is, vraag je dan af of dit niet is, omdat je dan je eigen ego wilt strelen.
Groetjes!