Geplaatst op 2-4-2004 om 10:42
Nee, sorry, dat plaatje vind ik verre van perfect.
Ik denk dat de filosofie dat perfectie ten grondslag ligt aan deze wereld (Plato) wel iets heeft. Met die grot, weet je wel.
Maar toch loop ik dan tegen een paar praktische dingen aan. Als je een grootwinkel [supermarkt] in loopt, naar de kaasafdeling gaat, dan zie je kaas. (onder andere). Al die dingen daar herken ik als kaas. Maar toch kunnen twee aparte stukjes totaal verschillend zijn, toch herkn ik het als kaas. Maar dat ligt waarschijnlijk aan de opvoeding.
Het Idee dat er achter ligt, is perfect. En ik ben persoonlijk van mening dat mensen dat Idee zelf geschapen hebben, toen ze het Woord uitvonden (wat niet zo ver af is van de Bijbel, want daar doet God toch ook in het begin iets met woorden, en toen was het er?) Even op ocean kijken (verschillende bijbels, koranen, en nog meer andere heilige boeken doorzoeken op woord/zin)
And I said, O Lord, thou spakest from the beginning of the
creation, even the first day, and saidst thus; Let heaven and
earth be made; and thy word was a perfect work.
(Deuterocanonical Apocrypha, Esdras 2 (Ezra 4))
For, the Word was made flesh, that Thy wisdom, whereby Thou createdst all things, might provide milk for our infant state.
(Confessions of St Augustine, Book 7)
(deze boeken worden trouwnes tot christelijken gerekend, maar ik kon ff geen nederlandse vertaling vinden, sorry)
Nou ja, Luther zegt ook nog wat dingen, maar daar gaat het nu niet zo om.

Het Idee, het Woord is perfect.
Hadden we niet eerder al eens de conclusie getrokken dat iets goed is, niet door de handeling, maar door de achterliggende gedachte? Dwz, iets is goed als de gedachte goed is, andersom niet. Misschien is dat enkel mijn eigen conclusie, maar dat kunnen we wel doorvoeren naar perfectie. Het Woord is goed. Naar Het Idee is alles ontstaan, het idee is perfect (ookal kunnen wij dat neit voorstellen, het enige dat we als perfect aan kunnen nemen, zal toch een Idee, een gedachte moeten zijn) en dus is de wereld ook perfect.

Misschien een beetje een kromme gedachte, maar wel volgens mijn logica.