Geplaatst op 28-8-2004 om 20:13
ik zie het ong. ook zo.
een objectieve waarheid bestaat pas, als je de begrippen, uit de redenering die tot die waarheid leidde, als absoluut of objectief beschouwt.
en filosofie bestaat oa uit het herdefinieren van de, en het zoeken naar de, betekenis van begrippen.
en (nieuwe) verbanden maken daartussen dan natuurlijk.
daarom zal er nooit 1 waarheid oid uitkomen.
dit trouwens ook omdat mensen de wereld via geheel eigen, tegenover anderen soms tegenstrijdige, zogenaamde 'wereldomvattende' denkkaders beschouwen. hier kunnen ze bijna nooit buiten treden. het verwerpen of aanhangen van andermans ideeen (of andere filosofische beweringen) is bovendien hiervan afhankelijk. er zijn zegmaar teveel denkconstructies te maken door onze linguistiek, waardoor ze altijd wel tegen elkaar blijven indruisen. en onze linguistiek is dan weer te beperkt om ze met elkaar te verenigen. er komt gewoon nooit 1 waarheid.
ik ben nu n boek van Piet Vroon aant lezen (over de evolutie van onze hersenen) en hij (samen met anderen) onderscheidde de 4 grootste 'wereldomvattende denkkaders':
1. mechanicistische (de wereld is een machine, ieder ding heeft 1 oorzaak, en die ook weer, etc.)
2. morfisme (waar/niet waar, binair)
3. contextualisme (niet de dingen, maar de gebeurtenissen zijn van belang, en die spelen allemaal op elkaar in)
4. organicisme (de wereld functioneert als een levend wezen, de aarde heeft gevoel, e.d.)
anyway, meerdere hiervan worden dus binnen iedere belangrijke wetenschap wel door verschillende mensen gebruikt en zijn onverenigbaar. dat merk je int dagelijks leven vast ook wel. en de ideeen die ze voortbrengen wat betreft hetzelfe onderwerp, vaak ook.
dus streven naar waarheid lijkt me niet een doel. streven naar een waarheid en kennis waarmee jouw geest zich goed (in de wereld) kan vinden en zich erin bewegen, wel. (like Xiu said) (dat boek is trouwens een aanrader, hij heet '(de?) Tranen van de Krokodil'
(btw ik reageerde per ongeluk op de laatste berichten van pag 1 van dit topic, dus t kan zijn dat deze dingen al gezegd zijn op deze pagina, moet nog even lezen)