Geplaatst op 9-2-2007 om 13:45
Hoi peet! gisteren na het plaatsen van het bericht, dacht ik ineens aan vijf jaar geleden, toen een overbljfjuf wat puzzeltjes op het bord schreef. Die best wel uitdagend waren. Ik heb toen meteen gezocht naar haar telefoonnummer, en gevonden. het boekje waar ze de puzzels uithad, heet: De prinses en de tijger. Het is geschreven door Raymond Smullyan, (ISBN:9026306059) Dat is n ee nverhaalvorm:een koning heeft een aantal gevangenen, en een dochter e neen tijger. Als de gevqangenen de deur openen weaar de prinses inzit, mogen ze met haar trouwen, maar als ze de deur met de tijger openen dan... Hij heeft dan twee deuren, met op allebei een bordje. In de ene kamer zit een prinses, en in de andere een tijger. En een bordje is waar, en de andere niet waar, zo vertelde de koning. Op ??n bordje staat:Hier zit een prinses. Op het andere; In de ene kamer is een prinses, in de andere een tijger. Welke kamer kies je?
Dit is de eerste, behoorlijk simpel, het tweede bordje is waar, dat heeft de koning immers net verteld, dus is het andere niet waar, en zit er een tijger in die kamer. Zo loopt het op in moeilijjkheidsgraad, tot je een heleboel bordjes hebt. misschien vind uw zoontje het saai, maar ik dacht misschien is het wel leuk omdat het in een verhaalvorm is.