Geplaatst op 2-2-2007 om 10:27
Ik heb geen psychologie gestudeerd dus zoiets als [Hmmhm] dat kan ik niet... maar ik kan wel uit ervaring spreken

Ikzelf ben hb (al is dat nooit getest) en dyslectisch (al is dat nooit uit tests gekomen)... waarschijnlijk zijn jouw zoons erger dyslectisch als ik (omdat het uit tests is gebleken) en natuurlijk is ieder mens anders, maar toch wilde ik wat zeggen...
Ik heb vannaf de lagere school al moeite gehad met b's en d's... ij's en ei's ... eu's... ui's .... ... op de middelbare school kwamen daar een stel dingen bij in de engelse taal, naamvallen in het duits en franse werkwoorden....
het was bij mij vooral omdat het niet logisch is... je moet het echt in je kop stampen en 'aannemen dat het waar is'... b's en d's meer omdat ze op elkaar lijken en zo waren er vast nog wel meer dingen.... zo scheef ik 'misschien' en 'eigenlijk' soms in 1 opdracht op drie verschillende manieren... omdat ik het gewoon niet wist... en ik er met logica niet achter kwam...
Ik weet natuurlijk niet in welke mate jouw jongens dyslectisch zijn en in hoevere hun iq hun kan helpen bij een oplossing... maar ik denk dat logische ezelsbruggetjes wel heel erg zullen helpen... zo heb ik de engelse dinsdag en donderdag uit elkaar leren houden...en bij de regel van 't kofschip dat er een 't' achter komt als het WEL in 't kofschip zit ... en deze regels (en wel meer, die ik grotendeel ook zelf heb verzonnen) gebruik ik nu nog heel regelmatig...
Daarnaast denk ik dat je zeker moet laten merken dat ze wel slim zijn maar gewoon moeite hebben met taal... laat ze ook dingen doen waar ze juist heel goed in zijn!
(moeilijk) taal kan erg leuk zijn als je leuke, goede en makkelijk te onthouden ezelsbruggetjes hebt... misschien krijgen ze er dan zelfs lol in...