Geplaatst op 2-2-2007 om 10:27
Ik heb geen psychologie gestudeerd dus zoiets als [Hmmhm] dat kan ik niet... maar ik kan wel uit ervaring spreken

Ikzelf ben hb (al is dat nooit getest) en dyslectisch (al is dat nooit uit tests gekomen)... waarschijnlijk zijn jouw zoons erger dyslectisch als ik (omdat het uit tests is gebleken) en natuurlijk is ieder mens anders, maar toch wilde ik wat zeggen...
Ik heb vannaf de lagere school al moeite gehad met b's en d's... ij's en ei's ... eu's... ui's .... ... op de middelbare school kwamen daar een stel dingen bij in de engelse taal, naamvallen in het duits en franse werkwoorden....
het was bij mij vooral omdat het niet logisch is... je moet het echt in je kop stampen en 'aannemen dat het waar is'... b's en d's meer omdat ze op elkaar lijken en zo waren er vast nog wel meer dingen.... zo scheef ik 'misschien' en 'eigenlijk' soms in 1 opdracht op drie verschillende manieren... omdat ik het gewoon niet wist... en ik er met logica niet achter kwam...
Ik weet natuurlijk niet in welke mate jouw jongens dyslectisch zijn en in hoevere hun iq hun kan helpen bij een oplossing... maar ik denk dat logische ezelsbruggetjes wel heel erg zullen helpen... zo heb ik de engelse dinsdag en donderdag uit elkaar leren houden...en bij de regel van 't kofschip dat er een 't' achter komt als het WEL in 't kofschip zit ... en deze regels (en wel meer, die ik grotendeel ook zelf heb verzonnen) gebruik ik nu nog heel regelmatig...
Daarnaast denk ik dat je zeker moet laten merken dat ze wel slim zijn maar gewoon moeite hebben met taal... laat ze ook dingen doen waar ze juist heel goed in zijn!
(moeilijk) taal kan erg leuk zijn als je leuke, goede en makkelijk te onthouden ezelsbruggetjes hebt... misschien krijgen ze er dan zelfs lol in...
Misschien kan je dingen doen die met hb te maken hebben... wij hadden vroeger een boek van ene meneer De Haan, als ik het me goed herinner en daar stonden dan apparte zinnen in om te dicteren... die waren gewoon leuk en je was eigelijk helemaal niet met taal bezig....
en ook andere dingen met hb... mijn moeder is ook wel slim maar ik denk niet hb, en zij heeft heel veel dingen met ons gedaan... die misschien niet allemaal met hb te maken hadden, maar wel dingen waardoor ik (denk ik) veel geleerd heb over verschillen tussen mensen.. m'n broer is ook hb en toch is ie heel anders... en zoals ik al zei is mijn moeder (denk ik) niet hb, maar wel slim en 'waardevol'.
Misschien kan je informeren bij 'terecht bezorgde ouders' voor boeken of lesmateriaal voor hb kinderen om thuis met ze te doen,
misschien hebben ze nog wat ezelsbruggetjes ook...
.... hehe... www.terechtbezorgdeouders.nl ... wist niet eens dat ze een site hadden

Misschien heb je er wat aan...
ow, en misschien kan je kijken of er ergens een school is die wat hb-vriendelijker is, of wat vrijer misschien...
omdat je jongste zoon daar toch niet echt wat heeft
maar dat is misschien ook niet zo makkelijk als het klinkt....
het is ook wel fijn als ze allebij op dezelfde school zitten, lijkt mij
nou, succes iig
ps. ik denk dat ze wel een goede moeder aan je hebben...