Geplaatst op 5-11-2006 om 10:43
so, da's een hoop lees, schrijf en antwoord -werk... ik doe het zonder quotes omdat dat het niet altijd duidelijker maakt, naar mijn idee.
- toevallig is gisteren bij ons de stroom uitgevallen (en overal in de omgeving, dus wat de oorzaak nou was...). Het kwam heel onverwachts en naderhand was het heel echt heel erg donker, ik kon alleen maar wat zien als ik naar buiten keek waar de maan scheen (en de (hout)kachel stond aan dus die gaf ook licht).... maar denk nou eens na, wat doe je als de stroom uitvalt... kijken wat eraan de hand is en proberen 'm weer terug te krijgen.... wat andere.... je kan geen tv kijken, de computer doet het niet meer, je weet ook niet meer hoe laat het is.... en op langere termijn: de koelkast doet het niet meer (dus al je eten bederfd), je kan de was en de afwas niet meer doen (behalve met de hand, maar dat is erg onefficent, als er al mensen zijn die dat kunnen)... plus... werkt de boiler niet ook op stroom? en heeft je 'gasfornuis' (wij hebben electrisch) niet ook ergens stroom nodig?
Ik heb het ook niet over als de troom voor vijf minuten uitvalt, dat overleven we nog wel... maar wat als er een week lang geen stroom meer is.... dan is iig de economie naar de kloten (wat dat woord dan ook betekenen mag)....we hebben geen vlees meer, we hebben geen groenten meer, geen import probucten (als je er even vanuit gaat dat daar de stroom ook is uitgevallen) ... plus, nog een heel groot minpunt.... je kan niet meer naar je werk!!! sommig werk misschien wel... maar supermarken draaien niet meer, kontoren blijven donger en zelfs een autogarage heeft stroom nodig om iets te doen.... en wat moeten mensen doen zonder werk!? Met werk komen er al een heleboel in een 'midlife-crisis' terecht... en ik weet overigens vrij zeker dat ik weet waarom mensen hun brein breken over termen zoals 'geluk' en 'levensdoel' en meer van dat soort dingen.... dieren hebben dat niet, die zijn veel te druk bezig met overleven... mensen doen daar niet meer aan, wij overleven alleen maar door het 'werk' van de maatschappij... zoals ik al zei, als de stroom uitvalt (voor lange tijd) zullen er heel wat mensen sterven... en overstoming in een woonwijk (plotseling en onverwachts) dan drijven er vast een hoop lijken door de straten ... anyways, als je helemaal geen tijd meer hoeft te besteden aan overleven dan krijg je opeens tijd om andere dingen te gaan doen, en gelukkig realiseren een heleboel mensen dat ze zonder 'overleven' weinig nuttige dingen meer doen en dus zeuren ze over een 'zin van het leven'. ok, volgende punt dan maar.
- vrijheid is iid een woord wat mensen hebben bedacht... en zij zijn ook de enigen die kunnen zeggen of ze zich wel of niet 'vrij' voelen... een dier kan immers niet praten. Ik kan me zo voorstellen dat een dier zich misschien 'gevangen in zijn eigen leven' zou kunnen voelen (met al die stress, heel de tijd opletten op gevaar en eten en honger....)... maar voelen wij mensen ons dat niet ook? Of misschien hebben wij het gewoon niet door. Ook is het zo dat mensen vrede en vrijheid wel kunnen willen, maar niet kunnen maken/krijgen. Zoals ik al zei in mijn vorige punt, mensen vervelen zich omdat ze heel de dag niets te doen hebben (gebrek aan overleven) en ja... dan kun je ook wel wat wapentjes ontwikkelen, en daar kan je dan mee schietten... een kolonie hier, een kolonie daar... is dat niet waar de mens al vannaf het begin mee bezig is? En goedsdienst (ook zo'n menselijk-ondordaarcht-trekje) helpt daar zeker niet bij, daar zijn misschien wel net zoveel doden voor gevallen.
- het grootse verschil tussen dieren, mensen en robots is dat mensen zichzelf meer wanen... wij zijn intelligent! robots doen gewoon waar ze op geprogrammeerd zijn en dieren kunnen al helemaal niet denken.... uiteindelijk doen mensen ook precies wat robots doen... stapje voor stapje tot de oplossing komen, alleen onthouden wij al die stappen niet en hebben we er vaak het geduld niet voor. Natuurlijk hebben wij gevoelens, en smaken en al sat soort menselijke dingen... maar heeft ons dat ook maar enigzins geholpen? Dieren 'zweren' erbij, maar wij zijn ze liever kwijt dan rijk.... Hoeveel mensen vinden iets nog echt lekker, kennen de smaak van peterselie, of proeven waarneer iets bedorven is...... raad eens hoeveel procent van de nederlanders 'verantwoord' eet? (laat maar, dat zal je toch wel op de een of andere manier onderuit kunnen halen)... tis niet veel iig. ... dus dat heeft onze intelligentie ons gebracht, oorlog, ongezondheid, oude mensen die geen eten krijgen, kinderen met drie weken in de creche ... mensen weten niet eens meer wat gezond en wat ongezond is, daar hebben we een stickertje voor nodig van het voedingscentrum... owja... and 'what's up' met die balansdag? moet ik me nu ookal schuldig gaan voelen dat ik geen balansdag heb genomen voordat ik die reclame weer zie!? Als je echt te dik bent, dan heeft zo'n dag ook weinig zin... hoe weet je dat het daar echt in 'balans' is... een beetje vaag....
- ja, ik kijk ook wel eens naar animal planet... en ik weet dat het dierenleven hard is... maar dat is het mensenleven ook... en van die twee zijn het de dieren die idere dag weer als winnar uitkomen naar mijn idee. zoals ik al zei kunnen zij iedere dag trots zijn op wat ze gedaan hebben... dat territorium hebben hebben ze nodig om te eten en te paren, niet omdat ze het zo leuk vinden om al die grassprietjes te bezitten! Bovendien leven er op '1 territoriem' veel verschillende soorten dieren, veel vogels bijvoorbeeld en insecten en reptielen en zoogdieren.... ok, een roofdier en een zoodgier te dicht bij elkaar gaat niet altijd goed... alhoewel een vos die echt heel zijn buik al volgegeten heeft (zal niet vaak voorkomen, maar toch) zal echt niet achter nog een konijntje aan gaan. ... wij mensen jagen omdat we dan 'leuk' vinden 'ik ben beter, ik kan jou doodschietten, haha!' Wij eten alleen vrees van de supermakt, van dieren die ervoor gefokt zijn.... denk je nou echt dat er ook maar de helf van al het wild dat 'geschoten' wordt ook opgegeten wordt? En wat dacht je van als die mensen die we in het buitenland doodschieten, die schotelen we onze militairen ook niet voor...
en nog een keer over kinderen gesproken; ik heb echt geen flauw idee waarom mensen kinderen krijgen... vaak hebben ze er nieteens tijd voor en kunnen ze blijbaar ook niet voorspellen dat opvoeden lastig is...er zijn echt heel veel kinderen met problemen in deze moderne tijd... steeds meer mensen slikken regelmatig pillen of pijnstillers voor dingen die waarschijnlijk helemaal niet lichamelijk zijn... maarja, ik ben natuurlijk geen dokter, of psychloog. Iig kan dat ook niet goed zijn voor je kinderen...
... volgens mij zit ik vast... volgende (ben m'n overzicht weer eens kwijt)
- owja, wat ik nog wilde zeggen over die keuzes is dat dieren iid die keuse niet hoeven te maken... mijn zijn wij mensen er niet heel erg trots op dat wij dat wel kunnen?! Waarom kiezen we dan nooit voor onszelf... voor menselijke intellligentie, menselijk emotie, menselijk intuitie....
- hmm... dus jij zou het wel een verbetering vinden als wij (als mensen) aliens zouden ontdekken.... dan kunnen we daar oorlog mee voeren in plaats van met onszelf.... ik ben bang dat dat niet de 'midlife-crisis' oplost en ik denk ook dat het voor veel stress zal zorgen... dan zit heel de aarde immers midden in de oorlog... overal kunnen bommen (of andere dingen die die aliens hebben) vallen.... plus dat ik vind dat je eerst jezelf moet kennen voordat je probeerd anderen de les te lezen.... wij weten niet eens hoe diep de oceaan is... hebben problemen van hier tot ... (laten we het eind van het helal zeggen, want Tokyo is erg dichtbij)... de vissen dreigen uit te sterven... de brandstof raakt op... broeikas effect..... zouden we niet eerst onze eigen planeet proberen te begrijpen... onze eigen leven op de rails krijgen, voordat we die van een ander verwoesten?!
-Ik ben trouwens helemaal niet tegen technologische ontwikkelijk, maar je moet wel het goede doel voor ogen hebben.... meer kerncentrales bouwen (of betere ontwikkelen) is ook een technologische vooruitgang... maar het start ook de 'countdown' voor het eind van de aarde (en de mensheid) om het even overdreven te zeggen...... wordt het niet tijd dat wij als mensen inzien dat we niet om de natuur heeb kunnen... stoten we teveel co2 uit dan overstromen platen (hele korte vergelijking).... we moeten de natuur als basis nemen en van daaruit verder bouwen, de natuur heeft ons zoveel te bieden... waarom voelen wij ons zo verheven dat wij daar niet respectvol gebruik van kunnen maken.... er zijn heel veel dieren waar je echt respect voor kan hebben, gewoon omdat ze zo ingenieus in elkaar zitten... dat zitten onze lichamen natuurlijk ook wel, maar wij zijn niet afgestemd op waar we leven....wij moeten zelf in de zomer kleren aan want anders worden we ziek.... er leven zat dieren op de zuidpool, die helemaal nooit kleren dragen...
- geld... mensen zeiken altijd over geld... ikzelf heb het probleem nooit gezien want als er zo'n drastisch geldtekort is, dat staat er toch gewoon een geld-fabriek in ... utrecht volgens mij.... waarom zet je die dan niet even een uurtje aan? ... en dan kom ik weer op het feit dat je eerst voor jezelf moet zorgen en dan voor anderen.... gebruik dat geld voor ruimtevaard nou gewoon voor de aarde, misschien komen we dan ooit nog ergens....
- de natuur moet behouden blijven omdat wij wel bewezen hebben dat wij minderwaardig zijn.... er zijn zoveel mooie dingen op de aarde (en waarschijnlijk ook in de rest van het helal) waar wij als mensen vannaf moet blijven.... in een museum mag je toch ook geen schilderijen kapot maken of bekladden...is dat niet enigzins hetzelfde? alhoewel ik natuurlijk ook wel weet dat schilderijen niet leven en dat die eerder kapot gemaakt woorden vanwege de kunstenaar dan het schilderij zelf... maar ik vind gewoon dat de natuur zoiets moois is... als iets niet blijkt te werken sterft het uit of veranderd het in de loop van de jaren... als er bij ons iets niet werkt van verzinnen we iets anders zodat het wel werkt en dat veroorzaakt ook weer problemen dus... Het was toch ook een misdaad toen Pin Fortuyn en Theo van Gogh doodgemaakt waren... nou hadden die wel erg uitgesproken meningen en persoonlijk vond ik de laatste nou niet echt zo'n sympatieke vent... maar daar gaat het even niet om...ik hoop dat je mijn gevoel hieroven een beetje snapt, want ik weet niet goed meer hoe ik het nog uit kan leggen.
- tuurlijk kunnen wij de natuur vernietigen... waren er geen bommen die onvruchtbaar land veroorzaakte... en als dat radioactief afval zal bij de natuur ook zeker niet in goede handen vallen.... wij hebben er al voor gezord dat er vele dieren uitstierven... straks leeft er geen vis meer in de oceaan en gaat alles wat daarvan leeft dood.... het heeft wat weg van een domio spel....
en met dat broeikas effect heb ik ook niet het idee dat we daar binnenkort iets aan gaan doen.... dus dan sterven de ijsberen uit... en loopt nederland onderwater waardoor we een nieuw land moeten 'inpoldereb' zodat we daar kunnen leven...
Ik bedoel niet perse dat we de natuur boven ons moeten stellen, maar dat is wel de basis... zonder natuur kan je niet leven.... je onderhoud toch ook je huis, je belaald je gas, licht, water, telefoon en wat nog meer -rekeningen alhoewel je daar misschien helemaal geen zin in hebt.... waarom dat dan wel en de natuur niet... verdiendt die niet veel meer respect dan de telefoon-rekening?!
- een echt leven? ja, dat blijft de werkelijk ongestelde vraag (voor voorbij, geluk en levensdoel)
ik zou weleens echt willen overleven, trots zijn op wat ik kan, zonder illusionaire woorden zoals economie en geld.....
helaas moet je zelf in de bush-bush in afrika je ziektekosten verzekering betalen...