Geplaatst op 13-9-2006 om 16:13
- Ik heb ook geen doel in het leven. Ik denk ook niet dat er een doel in het leven bestaat. Dat kostte wel een tijd voor mij om dat te accepteren.
Wel kan je heel rationeel zijn over bepaalde dingen: je hebt geld nodig in deze wereld. In ieder geval om te eten. Met geld kan je ook meer vrijheid voor jezelf scheppen om te doen wat je leuk vindt. Niet dat je dat zonder geld niet kan, maar met geld gaat het gemakkelijker (er gaat ook veel energie zitten in proberen eten/onderdak te krijgen). Laten we maar vanuit gaan dat je in ieder geval jezelf wil kunnen onderhouden.
Om dat goed te kunnen heb je een opleiding nodig. Simpel. Dus door nu te werken op school, krijg je later meer vrijheid. Je kan helemaal niks voor school doen en geen diploma, maar daar wordt je echt niet vrijer en gelukkiger van. Disciplineer jezelf gewoon. Niet alles in het leven hoeft leuk te zijn.
- Het alledaagse is niet per definitie slecht. Probeer plezier te hebben in het alledaagse. Probeer plezier te hebben in alles wat je doet. Het schijnt dat plezier en aandacht met elkaar te maken hebben. Daarom heb ik wel een tip voor je: mediteren. Het schijnt dat dit erg goed is. Misschien kan je dit het beste in een ZEN-groep doen of zoiets, anders modder je zelf wat aan.
Btw: Wat ik hier opschrijf, zijn idealistische denkbeelden van mijzelf. Lang niet alles wat ik opschrijf, doe ik ook; niet omdat ik het niet wil, maar omdat het gewoon erg moeilijk is. Geef jezelf niet op je kop als dingen die je je voorgenomen hebt niet helemaal lukken: 'goed' leven is gewoon moeilijk! Het is ook iets waar je aan blijft werken, dus geef jezelf de tijd. Verandering gaat langzaam.
Na deze oersaaie monoloog heb ik wel een goede tip:
Ga wat DOEN. Ik merk dat de momenten in mijn leven, dat ik echt voldoening heb, zijn als ik iets aan het doen ben.
Doen kan van alles en nog wat zijn, als je maar niet denkt.

Voorbeelden van mezelf: Ik speel zelf elektrische gitaar, nog niet zo lang. Maar na een tijdje is dat echt zo gaaf. Dat kan ik je niet uitleggen. Dat is echt pure voldoening. Dat moet je echt proberen om het te ervaren. Dus ga een muziekinstrument spelen als je dat niet al deed.
Sporten. Bij ons in de buurt is een pleintje in een park en daar ga ik wel ns basketballen in mn eentje. Dat is echt heel rustgevend, echt super relaxt.
Film kijken. Als ik een goede film heb gezien, voel ik me ook altijd goed.
Maar goed dat zijn maar een paar suggesties, uit de gekste dingen kan je voldoening halen: schilderen, tuinieren, strijken, koken, karate, eendjes voeren, fietsen.
Goed, ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt