Geplaatst op 30-6-2006 om 13:41
Hoe reageren jullie ouders op je hoogbegaafdheid?
Mijn ouders zijn daar nogal conservatief in: HB is nou eenmaal een ziekte die je krijgt, het is een grote last voor de ouders en moet in de kiem gesmoord worden. Problemen wat betreft motivatie etc. zijn allemaal onzin.
In de kiem smoren bedoelen ze letterlijk: toen ik 2/3 was heb ik mezelf lezen geleerd (ik kon met mijn 4e jaar lezen op AVI-6) maar toen mijn ouders daar achter kwamen verboden ze het me. Daar was ik allemaal veel te vroeg mee, dan zou ik nooit een normaal kind worden.
Ik heb op 3 basisscholen gezeten en op elke school is gezegd dat ik maar een klas over moest slaan. Daar waren ze het niet mee eens, dus tja, hup naar de volgende school maar weer dan.
Op mijn laatste school, waar ik van groep 5-8 heb gezeten, hebben ze het wel slim aangepakt. Niets tegen mijn ouders gezegd, maar mij gewoon extra werk gegeven en hele middagen in de schoolbibliotheek laten zitten. Achteraf gezien waarschijnlijk de beste tijd van mijn leven. Ook veel vaardigheden van geleerd: interviewen, werkstukken maken, presenteren etc. Ik werd wel een buitenbeentje, maar ik was tenminste gelukkig. Ik werd niet gepest overigens, toen niet meer, de andere kinderen hadden wel zo'n beetje geaccepteerd dat ik nou eenmaal "raar" was en er zaten meer HB'ers in mijn klas.
Nu doen mijn ouders weer moeilijk. Ik zit inmiddels in 4VWO, ik ga naar de 5e na de vakantie, en ik heb besloten dat ik volgend jaar E+M ga doen. Met 3 extra vakken: filosofie, Frans-2 en M&O. Zijn ze het niet mee eens: als ik nou eens niet 3 extra vakken kies, als ik nou eens niet filosofie kies.. M&O kan dan nog wel, maar die andere 2 vakken...
Ze willen mij koste wat het kost een 'normaal' leventje laten lijden. Maar daar heb ik nou juist geen behoefte aan. Wanneer ik zoals de meesten doen 1 extra vak kies, verveel ik me kapot. Uit ervaring weet ik dat ik dan gruwelijk lastig word en me harstikke rot ga voelen. Waarom zou ik dat mezelf aandoen?
Natuurlijk is het voor mijn ouders ook lastig, dat begrijp ik wel, om zo'n kind te hebben waar je niks van snapt en die zo anders is als jij zelf bent. Alle 2 mijn ouders zijn gestopt met school in 4-HAVO. In hun wereld ben ik 'abnormaal'. Ik bedoel maar, wanneer ik een kind zou krijgen dat niet HB was, dan zou ik waarschijnlijk ook maar weinig van mijn kind snappen. Maar, in tegenstelling tot mijn ouders, zou ik waarschijnlijk uiteindelijk wel kunnen accepteren dat mijn kind nou eenmaal 'anders' is dan ikzelf.
Hoe reageren jullie ouders op je hoogbegaafdheid? Positief? Of negatief? Begrijpen ze er iets van, zijn ze zelf HB? Dat hoor je vaak, ouders HB, kinderen HB.