Geplaatst op 10-4-2004 om 14:13
Hallo luitjes, ik ben nieuw hier...dus ik hoop van harte dat jullie me in jullie forum-kring opnemen, al ligt dat waarschijnlijk aan hoe ik mezelf ga opstellen t.o.v. jullie. Enfin. Het valt me op dat hoogbegaafdheid nogal een zware lading heeft (het is toch wel een etiket geworden, jammergenoeg), soms voor de hoogbegaafde zelf, en vaak voor de buitenwereld. Immers, uit ervaring weet ik dat mensen anders naar je gaan kijken (wat niet per se slecht hoeft te zijn) wanneer ze weten dat je hoogbegaafd bent. Soms gaan mensen je kritischer 'bekijken', verwijten ze je eerder dingen (jij was toch hoogbegaafd? waarom zag je dat probleem niet aankomen dan?), verwachten sommigen meer van je. Laat ik voorop stellen dat mijn ouders altijd zeer discreet met mijn specifieke eigenschappen zijn omgegaan. Als ouders wilden ze het beste voor me en dat ik gelukkig was. Ze lieten me m'n gang gaan en hebben nooit druk op school uitgeoefend (dus nooit: ik wil dat mijn kind extra begeleiding krijgt of een uitgebreider lesprogramma). Ik heb net als iedereen m'n schoolperiode in normaal tempo doorlopen. Ik voelde me niet heel gelukkig op school en ik was toch wel een outsider, maar omdat ik een leiderfiguur was werd ik toch geaccepteerd...al kon ik met m'n leeftijdsgenootjes (en nog steeds) vrijwel niets, behalve dat ze me wat company gaven. Wat mijn ouders wel deden is ingaan op de wensen die ik had. Ik mocht als kind bijv. op pianoles en vioolles, mocht ook omgaan met oudere jongeren, namen me mee naar musea die ik graag wilde bezoeken, namen me mee naar klassieke concerten die ik wilde analyseren...kreeg mijn wiskunde boek met Sinterklaas, mijn Bach-partituur met kerstmis en een abonnement op Natuur en Techniek met m'n verjaardag. Nu zullen de meeste ouders ingaan op bepaalde wensen van hun kind, alleen hebben mijn ouders er zonder te overdrijven voor gezorgd dat ik naast school toch m'n ei kwijt kon in de hobbies en interesses die ik had. Ik ben daar achteraf heel blij mee geweest omdat ik op de een of andere manier geleerd heb om maatschappelijke instituten (school, kerk, buurtvereniging) te accepteren zoals ze zijn...en daar geen wrok jegens te koesteren omdat je zogezegd nooit begrepen werd. Mijn insteek is om hoogbegaafdheid (ik prefeer een term als 'specifieke eigenschappen' boven hoogbegaafdheid) niet aan de grote klok te hangen...waarvoor? Mensen kunnen daar vaak echt helemaal niets mee; vaak voelen ze zich er zelfs door bedreigd. Het is nu eenmaal zo bij mij en soms ben ik er blij mee en soms verfoei ik het (mezelf)...net als bepaalde delen van mijn lichaam, overigens, zoals mijn haar. Bovendien, op de een of andere manier hebben mensen wel door dat je op sommige gebieden wat anders bent of dat je anders met dingen omgaat en dat je bijzondere interesses hebt, bepaalde dingen bovengemiddeld kunt, misschien een beetje complex bent, vroeg rijp bent...whatever. Sommige van mijn kennissen weten denk ik geeneens wat hoogbegaafdheid nou precies inhoudt, ik heb ook geen zin om het uit te leggen (waarvoor?), maar ze kennen mijn levenswandel en weten best dat dat niet iets is wat menig leeftijdsgenoot achter de rug heeft. En dat feit is genoeg en het levert op een subtiele manier toch erkenning op...puur door wie ik ben, wat ik gedaan en gespresteerd heb en hoe ik reageer en met dingen om ga. De term hoogbegaafdheid is een misplaatste term, het indiceert een species en het zet juist aan tot een plaatsing in een uitzonderingspositie. Ik wil niemand op zijn of haar tenen trappen met mijn verhaal. Ik wil alleen aangeven dat hoogbegaafdheid een overbeladen term is en dat aan die term teveel etiketjes worden gehangen die absoluut niet corresponderen met de realiteit, maar niet te spreken over de term IQ, die niet veel zeggend is: alleen een IQ van 140 maakt je geen intelligenter mens en al helemaal niet MEER mens...een scala aan karaktereigenschappen, persoonlijkheid en je fysieke eigenschappen maken je (in combi met je IQ) tot degene die je bent. Wat zegt een getalletje alleen nou over zo iets complex als een mens? Dus die IQ-tests mogen ze van mij naar de maan schieten

...ook zonder IQ test kun je wel abstraheren (aan de hand van prestaties, karaktereigenschappen etc etc etc) of iemand bijzonder is (iedereen is bijzonder, maar jullie weten wat ik bedoel.) De mensen die moeten verkondigen dat ze zo'n hoge score hebben gehaald op een of andere IQ test, die hebben d'r niks van begrepen. Intelligent hoor.
Zo, en nu heb ik een afspraak met de kapper
Fijne Pasen aan iedereen die ik dat mag wensen!
Tristan