Geplaatst op 2-6-2006 om 21:40
Een moeilijke beslissing. Verbreden, verdiepen. Klas overslaan of niet.
Bij het overslaan van een klas moet natuurlijk rekening gehouden worden met de emotionele ontwikkeling van je dochter. Wanneer je dochter emotioneel ??k voorloopt op de rest van haar klas, en het qua capaciteiten aankan, is het misschien een optie om een klas over te slaan. Dat is een moeilijke beslissing, maar misschien ben je daar later wel blij mee. Ik heb zelf geen klas overgeslagen, mijn ouders waren daar erg op tegen, maar dat heeft wel tot gevolg gehad dat ik eigelijk geen contact heb met mijn klasgenoten. W?l met mensen die ??n of twee jaar hoger zitten.
Ongeacht hoe het op school gaat, zou ik je dochter stimuleren in haar leergedrag. Waarschijnlijk merk je zelf wel wat je dochter het fijnst vindt op dat gebied. Je zou bijvoorbeeld met haar naar de bibliotheek kunnen gaan of naar musea, of net wat je dochter interesseert.
Misschien dat je dochter tijdens lessen die te makkelijk zijn mag lezen of een ander soort opdracht mag maken? Ik heb mijn 6 jaar basisschool volgehouden door tientallen werkstukken en kranten te maken, over allerlei onderwerpen. Ik was weinig in de klas te vinden, daardoor was ik wel een beetje een buitenbeentje. In een klas waarin je te 'slim' bent, word je vaak gepest. Ook dat is misschien een reden om een klas over te slaan.
Praat hierover met de juffrouw van je kind, maar zeker ook met je kind zelf. Vraag haar mening. Die heeft ze ongetwijfeld.