Geplaatst op 21-5-2006 om 00:39
wazzup people.
Om een lang verhaal kort te maken

k werd enkele dagen geleden door mamalief erop gewezen dat zij een flink aantal "symptonen "in mij herkende,nadat zij een radioprogramma over het onderwerp HB had gehoord.Vooral de symptonen van de onderpresteerder(neem ik zelf aan ,woon niet thuis meer en heb het er dus niet nog niet over gehad met haar).
Dat laatste concludeer ik enerzijds uit mijn eigen research op het internet,anderzijds de ook vaak terugkomende "angst" om mijzelf zo te bestempelen en dan automatisch geneigd ben naar het negatieve te kijken.Ik wil er namelijk nog niet aan.Al moet ik zeggen dat ook de positieve punten herkenbaar zijn.
Even ter verduidelijking;ik scoorde inderdaad hoog op de citotoets(VWO advies), maar deed ook zoals omschreven niets en haalde alles net. Ging van HAVO naar MAVO naar VBO ,detentie in ,naar de VSO(!!) zelfs.
Inmiddels volg ik een muziekstudie HBO dus het is goedgekomen.En ook hier doe ik niet ?l te veel moeite om de gewenste resultaten te behalen,maar ik "reken uit"hoeveel moeite het gaat kosten.(het studeren op zich is iets nieuws voor mij!!!)
Maar hoe ik dus door mijn nieuwsgierigheid op bijv. deze site terecht kwam,viel mij op hoeveel "hb-ers "er wel niet zijn...
Ik leg zo nu en dan(heel voorzichtig) mijn "bevindingen " voor aan vrienden.En jawel ,nu is iedereen "misschien wel HB".Wat mij weer sterk laat twijfelen of het daadwerkelijk zo een simpele definitie is;je voldoet aan het profiel,hebt er niks van gebakken ,zit vaak niet lekker in je vel dus ,ja je bent ook HB-er.
Ik wil niet eens beschrijven wat de symptonen zijn van een onderpresteerder en hoe dit op mij persoonlijk slaat ,want ik neem aan dat iedereen die dit leest daar ondertussen wel bekend mee is(de symptonen).Ik moet erbij zeggen,het is niet mijn bedoeling om mensen "neer te halen "of iets dergelijks,ik ben enkel benieuwd of jullie niet vinden dat je eerst echt goed moet onderzoeken of je wel aan het profiel voldoet ,alvorens je het constant in je persoonlijk voordeel gaat gebruiken op een in mijn ogen negatieve manier.Iets waar behoorlijk wat gevaar in schuilt ,als iemand het NIET blijkt te zijn,totaal niet zelfs.
"zie je daarom snapt hij mij nu niet" -achtig gedrag kan het gevolg worden (heb ik zelf al een beetje,eerlijk gezegd,vooral omdat het zo nieuw is en ik deze kennis nu moet leren plaasten!!!) of:"daarom heb ik de middelbare school niet gehaald.Ik was t? slim!!!" zullen vele roepen...
En dan ben je het...dan...
Ok, het gesprek zal hier bijvoorbeeld van een ander level zijn maar ja....
Waarschijnlijk zitten hier veel lezers bij wie het w?l "zwart op wit "staat ,maar voor mij is dit dus een totaal nieuwe wereld.
Vraag is dus

s het niet riskant om jezelf simpelweg aan de hand van een aantal opgsomde symtonen HB te bestempelen.Zodadelijk is mijn hele vrienden kring HB-er(bestaande uit voornamelijk MBO-ers/werklozen/niet al te hoog geschoolde en vroegtijdige schoolverlaters)
Ik ben benieuwd naar reacties!!!
PS ik las trouwens op deze site ook een hele wijze opmerking ergens op een forum: HB of niet ,iedereen is welkom!!(Zou welkom moeten zijn)
vriendelijke groet
Ricky