Geplaatst op 14-5-2006 om 21:21
Een al veelgestelde vraag denk ik: Ben ik HB of niet?
Ik herken een aantal signalen die op internet staan, maar die kan je nogal breed opvatten. Zoals een "zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel". Tja wat is zeer sterk?
Kenmerken volgens anderen:
- een sterk gevoel van "anders" zijn (maar niet vreemd)
- moeite met autoriteit hebben (ontzettend)
- eigenzinnig (volgens schoolpsycholoog)
- slim/pienter

(volgens iedereen, krijg ik altijd snel te horen waar ik me soms wel eens aan erger)
- bijdehandje/snel van inzicht met (innovatief) grapjes maken (volgens iedereen)
- creatief (maar dan als in probleem oplossend denken. Ik kan absoluut niet tekenen/schilderen, ligt mijn interesse ook niet)
- Slechte fijne motomoriek, slecht handschrift
- grappig (volgens sommigen, sommigen vinden ook totaal van niet)
- gevoelig (volgens mijn beste vriendin en mijzelf, laat ik meestal niet merken)
- scherpzinnig (volgens mijn psycholoog)
- zelfkennis/zelfinzicht (volgens mijn psycholoog)
- solonist (velen en mijzelf)
- anderen kunnen u vaak niet volgen (alleen bij serieuze onderwerpen, die ik meestal vermijd om niet NERD-erig gevonden te worden)
- vaak moet u uw denkbeelden uitleggen, cq verdedigen (altijd!!)
- u bent het type wereldverbeteraar (ja en ik weet ook al precies hoe, vooral politiek gezien. Ik kan me daar heel erg druk/boos over maken)
- gevoel van onderprestatie
- snel verveeld (als het me niet interesseert)
- snel geprikkeld, snel ge?rriteerd en ongeduldig
- tobben (over de kleinste dingetjes)
- soms alles durven, dan weer niets / kluizenaarsperiode wisselt zich af met sociale periode, stemmingswisselingen
- laag zelfbeeld -- laat je absoluut niet zien aan de buitenwereld!
- soms te diep/serieus denken
- mij overal ongewenst voelen, ook hier bij voorbaat (maar komt door andere oorzaken denk ik)
- teruggetrokken of als ik op mijn gemak ben heel druk. Ik heb ook een periode van clownsnek gedrag gehad van 12 tot 14e jaar
Lijst is deels van:
http://www.hiq.nl/hb_signalen.htm#volw
Verder ben ik sociaal fobisch volgens psycholoog en vermoed ik zelf PTSS maar weet dat laatste niet zeker. Alleen sociale fobie vermoedde ik ook en dat is inmiddels een jaar geleden officieel bevestigd. Ik loop hier ook al een jaar voor bij een psycholoog.
Ik overweeg een beetje om me te laten testen. Redenen om het
niet te doen:
- Faalangstig. Al sinds mijn tweede volgens psychologen. Heb toen ook een IQ-test ondergaan. 113 kwam daaruit maarja, testen bij faalangstigheid vind ik niet echt slim.

Mijn broer heeft ook een IQ rond de 110 en mijn ouders vonden mij altijd veel slimmer.
- Ik kan absoluut niet tegen tijdsdruk. Dat blokkeert mijn denken.
- Ik vermoed ook PTSS bij mij. Als ik mij bewust moet concentreren ga ik juist aan mijn jeugdtrauma's denken.
De ene keer denk ik dat ik het ben, dan weer niet. Zo doe ik MBO 3/4 en ben begonnen op MBO1 na dropout MAVO (deed er niets). Kreeg je rekensommetjes zo makkelijk als je je maar kan bedenken maar ik haalde 3-en of 4-en. Ik dacht echt dat ik gewoon niet kon rekenen. Pas nu ik een halfjaar geleden op mijn CITO-uitslag zag (voor het eerst) dat ik een percentiele score van 96 had, ben ik daar hard op teruggekomen. Voor begrijpend lezen heb ik alleen 19 maar ik las de verhalen nooit kan ik me nog herinneren. Die verhaaltjes boeide me nooit

.
Test van www.123test.nl (als best getest volgens Computer Idee) kwam 124 uit, maar vooral verbaal lager dan de rest. Was moe en had last van chronische stress.
Uit Mensa-thuistest kwam 153 in 13 minuten, maar moet ik die nou serieus nemen?
Ik weet niet zo goed wat mijn vraag nu is...

Eigenlijk wil ik maar 1 ding: Erkenning of
absolute uitsluiting.