Geplaatst op 3-5-2006 om 21:30
De conservatieve religieuzen zouden onvermijdelijjk, zoals je zelf al bemerkt, voor een ethisch dilemma komen te staan. Ethische kwesties zijn zwaar maar dilemma's van twee ethische vraagstukken nog veel lastiger. Ondanks dat jouw scenario zeer onwaarschijnlijk is, gezien de strenge wetgeving en controle, laten we er vanuit gaan dat het hier louche zaken en wetenschapsfraude betreft. Je vraagt je af wat de mening van de Nederlanders hierin zou zijn. Naast die vraag is het belangrijk aan te stippen dat de mening van het volk in deze kwestie geen enkele importantie of zeggingsschap zal hebben.
Gezien de verscheidenheid aan denkbeelden binnen onze maatschappij is er geen pasklaar antwoord te formuleren op je vraag. Bekeken vanuit het oogpunt der conservatieven is het een ethisch dilemma, juridsich gezien een lastig parket, politiek gezien een blamage voor het imago van het land, vanuit het oogpunt der progressieven een stap voorwaarts op het vlak van wetenschappelijk onderzoek en voor het overgrote deel van de bevolking een ethische kwestie die hen bijna koud laat.
Toch lijkt mij de volgende redening vanuit conservatieve standpunt degene waarvan het het meest aannemelijk zou zijn dat het toegepast zou worden, allereerst:
- De reden achter de afkeuring van de abortus, is het geloof dat elke fysiek opgewekt wezen recht heeft op het leven, onder welke omstandigheden of met welke berperkingen dan ook. Men gaat er vanuit dat het wezen vanaf de bevruchting een potentieel volwaardig mens is en dat abortus een indirecte vorm van moord zou zijn.
- Waarom conservatieven niet achter clonage staan, heeft te maken met het feit dat ze vinden dat het wezen een product moet zijn van de natuur, van man en vrouw, puur fysiek. Elk potentieel volwaardig mens is een vrucht van God. Artifici?le praktijken die het schijnbare doel hebben de natuur te imiteren, worden daarom afgekeurd, omdat de natuur of God het privilege behoort te hebben te sturen in het voortplantingsproces. Elke vorm van toevalligheid dat wordt uitgesloten met artifcialiteit is tegennatuurlijk.
Gezien een gekloond wezen in hun ogen dus heel erg indruist tegen de wetten der natuur en de wil van God, zal niemand ooit in het reine kunnen komen met het ter wereld brengen van een artificieel tot stand gebracht wezen. In deze situatie verwacht ik, dat de voorkeur toch gegeven zal worden aan abortus, gezien men het wezen, niet tot stand gebracht volgens de Wil, Natuur en het Toeval, niet zal kunnen zien als een wezen dat een potentieel volwaardig mens is.
Hopelijk heb ik mijn visie helder kunnen verduidelijken
Mvg