Geplaatst op 1-6-2006 om 16:09
Ik ken de meeste van mijn vrienden al heel lang, de meeste al vanaf het begin van de basisschool. Ook bij het grootste gedeelte van mijn huidige klas (4VWO) heb ik nog op de basisschool gezeten. Die mensen weten dus wel dat ik 'anders' ben, zeker op de basisschool deed ik altijd extra werk en zat ik hele dagen in de schoolbibliotheek. Ik denk dat de meeste mensen dus wel iets doorhebben. Ik zit natuurlijk ook in een VWO-klas, waar natuurlijk iedereen bovengemiddeld intelligent is.
Ik heb nooit iemand letterlijk verteld dat ik hoogbegaafd ben, maar iedereen weet het wel. Dat merk je wanneer mensen bijvoorbeeld zeggen 'wist je dat die ook hoogbegaafd is?' In mijn huidige klas heb ik nooit negatieve opmerkingen gehad over mijn HB. Iedereen is mij zo gewend zoals ik ben en ik weet zeker dat ik niet de enige HB'er ben. Hoewel ik verder van niemand zeker weet dat hij HB is, heb ik wel sterkte vermoedens. In vorige klassen werd er wel vervelend over gedaan. Ik werd vaak gepest, maar ik heb dat gewoon genegeerd.
Ikzelf heb nooit meegemaakt dat iemand zei 'als jij HB bent, dan ben ik dat ook!' maar een goede vriendin van mij wel. Zij weet niet zeker of ze HB is, ik vermoed zelf van wel, maar zelf heeft ze zeer weinig zelfvertrouwen. Zo weinig, dat ze zelfs niet getest wil worden, 'omdat ze dat toch niet is'. Ze zit op een school die qua niveau veel te laag voor haar is. Daar zit ook een meisje op school die volgens mij jaloers is. Zij begint nu ook te beweren dat ze HB is, dat ze onderpresteert en dat ze daarom daar op school zit... Zielig eigelijk. Ik snap zelf niet zo wat die mensen bezielt. Af en toe denk ik zelfs 'wees blij dat je tenminste normaal met je klasgenoten om kunt gaan, dat kan ik niet!' maar misschien is dat wel jaloezie van mijn kant....