Geplaatst op 23-6-2006 om 23:26
Waarom noem je het niet gewoon de Germaanse godenwereld? Heidendom is bijna een scheldwoord, ergaan gegeven door de Kerk, het afdoent als een obscure sekte, terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn. Er bestaan verschillenden groeperingen die deze oude goden nog vereren. Het jammere is dat er onder die groepen ook zijn die dat doen vanuit nazistisch gedachtengoed en daarmee de hele beweging een slechte reputatie gegeven hebben. Onder de 2de Wereldoorlog werd er door het bestuur van Duitsland immers druk teruggegrepen naar deze oude centro-europese volksstammen, de blonde reuzenkrijgers, van wie de goden nog stoere venten waren. Enfin, het werd helemaal uitgemolken en geromantiseerd. You get the picture...Erg jammer, want onze culturele erfenis van deze, laten we ze voor de politiek correctheid maar even pre-oudheidsvolkeren noemen, (en dan niet alleen de Germanen, maar ook de Kelten, Britten, Vikings, etc...) is werkelijk enorm. (Deze Goden "leefden" immers in bijna heel Europa, alleen onder verschillende namen per beschaving bvb: Odin (Vikings) t.o.v. Wodan (Germanen)....Romeinen-Grieken overigens hetzelfde verhaal Zeus=Jupiter) De dagen van de week zijn naar hen vernoemd, namen uit deze mythologie worden over en over herbruikt in de wereldliteratuur, bijna elke christelijke feestdag is omgedoopt vanuit Oudeuropese braspartijen, om nog maar te zwijgen over het Engels als wereldtaal,...
Ik kan dus goed begrijpen dat je je er toe aangetrokken voelt, maar als geloofsfilosofie trekt dit me zelf niet zo aan. Ondanks dit groot cultureel nalatenschap en het feit dat het inderdaad dichter licht bij wat Europa was v??r het Christendom dit continent veroverde. Want dat is iets wat je zeker niet mag vergeten. Het Christendom heeft een zo mogelijk nog v??l grotere cultuurnalatenschap gehad op onze Westerse wereld. En dan heb ik het heus niet alleen over kruistochten, "indiaan"-afslachtingen en saaie priesters in lege kerken. Het schrift, onderwijs, ons weekend,...onze hele beschaving is gebouwd op wat het Christendom uitgebouwd heeft. Misschien is dat ook juist je punt...
Voor mij draait het feitelijk niet om cultureel erfgoed, handtastelijke priesters of modern empirisme. Het gaat hem om de inhoud. Om wat Jezus feitelijk bedoelde. Niet hoe machthebbers dat uitbuitten. En dan is het toch zo gek niet? Heb uw naaste lief gelijk u zelf... En al die brol om kuisheid, bovenal ??n God en zoutpilaren,... aangedikte koek van egoistische herschrijvers. Het gaat erom dat je wat doet voor je medemens. Haal uit dat geloof wat je zelf aanspreekt,... wat je zelf als goed beschouwt en wilt naleven.