Geplaatst op 10-4-2006 om 19:08
Ik heb de laatste tijd steeds meer het gevoel dat ik in een wereld opgesloten zit waar ik niet meer in wil zijn. Ik zit nu in 5 gymnasium en ik moet dus nog 1 jaar. Maar ik ga de laatste tijd steeds meer met tegenzin naar school. Het is niet dat ik het niet naar me zin heb op school, ik heb best goed contact met mn klasgenoten en ik heb een eigen groepje vriendinnen. Het is meer dat ik daar iemand hoor te zijn die ik niet meer kan zijn. Ik moet een scholier zijn, maar in mn hoofd ben ik al zoveel verder. Als ik om me heen kijk op school heb ik echt iets van, wat moet ik hier nog?
Het klinkt natuurlijk stom, omdat ik pas 15 ben en als 2 jaar eerder klaar ben dan normaal. Maar ik zie het echt niet zitten om nog een jaar verder te gaan.. Aan de andere kant is het ook weer niet zo dat ik met school wil stoppen, ik wil echt wel mijn diploma halen. Maar niet op deze manier. Ik heb echt het idee dat ik in een rolpatroon opgesloten zit wat me gewoon niet meer past.
Dit jaar ben ik even vaak thuisgebleven als ongeveer de vorige 4 jaren bij elkaar. Ik doe niks voor school, en nog zijn mijn cijfers harstikke goed. Veel mensen kijken tegen me op, omdat dit jaar voor V5 echt een heel slecht jaar is en er echt heel veel onvoldoendes worden gehaald. Ik haal erg goede cijfers, en dat vinden leerlingen en leraren erg knap van me.
Maar wat is er knap aan als je niks doen en nog alles goed gaat? Voor veel mensen zou dit een droom zijn, maar ik word er echt doodziek van. Ik voer niks uit en nog gaat alles goed. Nou, geweldig.
Stof wordt zo'n 3 keer herhaald en ik snap het na 1 keer al. Dus de rest van de lessen zit ik me te vervelen. Alleen met toetsweken leer ik veel, de tussentoetsen en alles zijn zo simpel dat ik er niks voor hoef te doen. Ik verveel me gewoon zo erg op school, het is voor mijn idee niet leuk meer. Er is geen uitdaging, er is niks voor mij. Allemaal herhaling en dingen die ik na 1 keer al snap.
Ik wil verder, ik wil meer. Ik wil niet een meisje zijn die geacht wordt het naar haar zin te hebben omdat het goed gaat op school. Ik wil niet nog een jaar verveling. Ik wil een uitdaging.
Even ter verduidelijking, ik zit op een gewone middelbare school. Dus niet speciaal voor gymnasium of voor hoogbegaafde mensen.