Geplaatst op 27-6-2006 om 11:39
Geloof is een zeer gevaarlijk ding om mee om te gaan.
Ik ben het met de cabaretier Lebbis die iets zei in de trant van: 'We moeten een age-key zetten op kerken. Onder een bepaalde leeftijd moet je dat niet doen, dat is veel te krachtig spul, joh'.
Geloof zou inderdaad een levensstijl moeten zijn, niet een stok om anderen mee te slaan. Als je de betiteling 'geloof' op 'jouw' religie hebt gezet, ben je al fout bezig. Geloven is niet goed, er moet altijd twijfel zijn. Twijfel leert matigheid en nuance. Je kan uit geloof bepaalde kernwaarde en kracht halen. Veel mensen gebruiken echter geloof om verantwoordelijkheid af te schuiven, zodat je zelf niet over de dingen hoeft na te denken. Twijfel kan soms namelijk ook erg pijnlijk en frustrerend zijn. Als je de dingen zeker weet, kan je lekker hard gaan roepen dat het zo is, en hoef je niet meer na te denken. Nog een quote van Lebbis uit hetzelfde stuk: "Je moet kinderen leren nadenken". Je moet kinderen/mensen (op een goede manier) leren twijfelen, niet indoctrineren met ideeen (want dat blijven ze). (Even tussendoor dit verhaal over geloof is net zo goed op wetenschap van toepassing, dat door sommige mensen ook als geloof wordt behandeld).
Persoonlijk denk ik dat er maar weinige religies zijn die niet 'geloven'. Het (Zen)-boeddhisme is er daar een van. Een religie met een praktische stijl die voor veel mensen goed werkt.
Bekendste voorbeeld zijn natuurlijk de recente aanslagen in naam van de Islam (het is maar een zeer kleine groep die dit doet btw). Als je gaat doden in naam van je geloof is daar iets fundamenteel mis mee. Dit geldt het zelfde voor AIDS en de paus (jullie begrijpen het wel). Geloof zou niet moeten inperken, geloof zou vrijheid moeten geven.
Een goed voorbeeld daarvan: homoseksualiteit. Wat is daar nou mis mee? Alle grote monotheistische godsdienten wijzen het af, dus mag het niet? Denk gewoon na! Wat is er mis mee?
Tussendoor, ik zeg niet dat God niet bestaat, dat zou best kunnen.
Geloof zou een overtuiging moeten zijn. Als je een overtuiging ergens van hebt, kan hierover gediscussierd worden. Dan kan je er nog steeds overtuigd van zijn, maar dan moet je wel eerst goed geluisterd hebben naar wat de ander te zeggen heeft.