Geplaatst op 8-3-2006 om 08:11
Verschil religie - godsdients
Ik bedoel maar zo, dat je een godsdients volgt, een religie belijd. Een religie is iets persoonlijks, hoeft geen naam te hebben, geen kerk etc
hoeft er aan te pas te komen.
Godsdienst & Wetenschap
Als mensen beseffen dat ze meer zijn dan verstand + lichaam alleen, dan zal inderdaad verstand (uiting daarvan is wetenschap) belangrijk blijven, maar niet enkel. Ik zeg ook niet dat wetenschap onbelangrijk zal worden, zeker niet. Maar het zal niet de prominente rol spelen als nu, het zal die delen met de 'wetenschap die bewijzen zoekt waar de ziel iets aan heeft'.
Als je ziel en verstand als even belangrijk stelt, dan is het net zo belangrijk voor de ziel om dat soort bewijzen te hebben als dat we wetenschap hebben om ons verstand te voeden.
Maar de voorbeelden die je noemt blijven natuurlijk binnen de wetenschap zoals we die nu kennen. Religie hoeft niet iets over te nemen wat nu al goed is.
De grenzen van wetenschap
Wetenschap loopt wel degelijk tegen grenzen aan. Sommige soorten vragen worden al nooit gesteld, omdat ze binnen de wetenschappelijke visie nooit beantwoord kunnen worden. Religie kan hier een rol in spelen.
Net als man en vrouw
Man en vrouw zijn ook gelijk, toch zijn ze beiden anders. Pas als de wereld de kanten van beiden gaat ontdekken waarin ze beter zijn dan de ander, kan de mensheid zich optimaal ontwikkelen. Zo zou een vrouw nooit voor oorlog kiezen (denk ik), tenzij ze teveel is aangepast aan de mannelijke wereld waardoor haar vrouwelijke punten onderdrukt zijn. Natuurlijk is het andersom net zo, alleen leven we (nog steeds) in een mannelijke wereld waarin de maan slechts vrouwelijk is.
Tot zover.