Geplaatst op 26-6-2006 om 15:38
Zoals uit de reacties blijkt, zitten er meer aspecten aan deze vraag en zijn er ook meerdere antwoorden mogelijk.
Persoonlijk wil ik toevoegen dat het ook gewoon heel erg leuk is om ergens goed in te zijn.

Sommige mensen hebben een talent op een bepaald gebied (zoals hier proefwerken maken), maar geloof me, zelfs de allerbesten redden het niet zonder training. Als ik ergens op geoefend heb, en ik kan dat daarna laten zien en ik zie/hoor dat ik dat beter heb gedaan dan anderen (zoals hiervoor aangegeven moet je inderdaad daarvoor de andere prestaties weten), voelt dat goed (kan dat goed voelen). Dus laat die mensen zich lekker goed voelen en als je je niet in de 'strijd' wil mengen, dan doe je toch niet? (Alhoewel het natuurlijk de vraag is of die mensen zich (daarmee) echt goed voelen, maar dat is een andere vraag)
Een goed voorbeeld van deze 'strijd' is sport. Het is natuurlijk niet zo dat sport alleen maar gaat om winnen, het is ook lekker om fysiek bezig te zijn, maar winnen is een zeer belangrijk aspect.
Voor veel mensen is 'ergens goed in zijn' ook een belangrijke stimulans in hun leven. 'Ergens goed in zijn' maakt mensen speciaal. Mensen willen gewoon heel graag speciaal zijn. Gevaarlijk wordt het natuurlijk als je te gefocust wordt op dit 'beter-zijn' punt (in de meeste gevallen is er altijd wel iemand te vinden die beter in iets is) en er een minderwaardigheidscomplex van krijgt

Verder denk ik ook dat de concurrentiestrijd iets is, wat een beetje bij jonge jongens hoort, (om idd de rangorde in de groep te bepalen).