Geplaatst op 17-2-2006 om 23:11
Oei oei, wat hier nu allemaal gezegd wordt... Begrijp me niet verkeerd mensen, ik ben ook voor de keuzemogelijkheid tot abortus (als het natuurlijk niet is omdat het kind een mentale achterstand dreigt te hebben bij de geboorte), maar het weghalen van zo'n kind is iets ongelofelijks complex. Zowel de moeder als het kind hebben nat??rlijk recht op leven en het is inderdaad heel erg als je je kind later moet gaan vertellen dat het zo ter wereld is gekomen, maar er zijn ook andere dingen die je niet zonder meer mag overzien.
Ten eerste vrees ik dat ik radicaal tegen je standpunt in moet gaan, Kat. Het is waar dat een kind dat via verkrachting geboren wordt een herinnering blijft, maar dit is iets wat verwerkbaar is. Het gaat tenslotte om het vergrijp van die vent in kwestie. Die klootzak. En dat kind is niet gelijk aan die klootzak. Dat kind is ook een kind van de moeder, heeft evenveel genen van haar kant, en daarbij heeft dat kind niet gekozen om zo ter wereld te komen. Noch het kind of de moeder zijn verantwoordelijk voor dat vreselijke gebeuren, en daarom is het feit dat het een kind van de verkrachter is, zeker geen goede reden om het weg te laten halen. Dat is bijna zoals de nazi's, die elke derde generatie Jood dan ook maar naar Auschwitz stuurden. Een belangrijk argument is w?l dat de moeder noch niet klaar is om het kind een evenwichtige opvoeding te geven of de financi?le middelen heeft om voor hen beiden in te staan. En dit argument begrijp ik dan ook volkomen.
Desondanks is er in de meeste van deze gevallen wel een ouderpaar dat het probleem inziet, en graag wil inspringen, hun dochter is immers nog lang niet klaar, niet met school laat staan om een kind op te voeden, en het lijkt me dat de moeder die steun ook heel welkom vindt.
Daarbij heb ik al veel getuigenissen gehoord, en ik ken ook persoonlijk zo'n voorbeeld, van kinderen die, daarom niet door verkrachting, "te vroeg" geboren werden. Die kinderen weten, eens volwassen, h??l goed hoe hard hun moeder heeft moeten vechten en heeft afgezien, hoe welkom de steun van haar grootouders was, en hoe vreselijk het gedrag van hun vader. In de puberteit ligt dat natuurlijk weer anders, ik kan me voorstellen dat het kind dan de wereld zal verzetten om toch maar eens die vader te ontmoeten en dat dit vaak heel erg tegenvalt, maar dat is geen reden om het kind niet te wereld te laten komen.
Okee, ik ben niet in de positie om dit te zeggen, ik ben nooit in die situatie geweest, en ik ben het volledig met jullie eens dat dit het leven van de moeder h??l moeilijk maakt en in de eerste dagen na bevruchting kun je inderdaad nog niet van echt leven spreken, maar beschouw dit laatste dan als argument, en niet de misstap van de verkrachter.
Het is gewoon een heel moeilijk situatie

maar beiden hebben recht op leven, en over deze materie mag je niet te licht heen gaan.