Geplaatst op 1-10-2009 om 21:14
"hoi bad-religion. waarom gaat de uitspraak niet op? je kan het zo bekijken: je kan alleen zeggen dat je gevangen bent in je eigen gedachten, als je ook kan zeggen dat je vrij bent in je eigen gedachten. hoe kan jij zeggen dat iemand gevangen is in zijn gedachten? "
Laat ik deze eens omdraaien, hoe kan jij beweren dat iemand in zijn gedachten vrij is?...
Er zijn 4 combinaties mogelijk met fysieke en mentale vrijheid, en ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat je mentaal weldegelijk gevangen kan zitten.
En niet elk mens denkt dat ie vrij is, ik vind het nogal een naieve manier van kijken naar de dingen als ik eerlijk ben. Het zijn wat trucs om de perceptie zo te draaien dat er een bepaalde uitkomst uit komt, dat is in mijn ogen niet fair. Je zegt dat je kan kiezen welke restricties je jezelf op legt, dat is gewoon iets dat NIET waar is, in sommige gevallen is er keuze in andere gevallen is het een gegeven. En tja dat kan je als relatieve vrijheid zien maar ik bekijk graag een netto plaatje en dan kom je toch behoorlijk anders uit...
Je zegt ook: je kan je gedachten zelf controleren - dat is niet altijd zo denk maar eens aan mensen met een dwang neurose...
"Hoe kan je nou gevangen raken in gedachten patronen als je exact weet wat je doet"
Je weet misschien wel wat je doet, je weet misschien wel dat het verkeerd is en je belemmert, maar toch kan je er niet van afwijken. Angst voor het onbekende misschien, ook al weet je dat dat beter is. Mensen zijn slaven van gewoontes, structuur etc dat is biologisch zo bepaald en in dat opzicht ben je gewoon niet vrij. Ik zeg ook niet dat dat verkeerd is, restricties zorgen voor ambitie wat iemand vooruit drijft.
Stel dat je exact weet waar je nu staat, dat je exact weet wat je opties zijn, daarmee weet je exact wat je moet doen, daardoor is het verrassingselement weg, en juist het feit dat het onbekende weg is zorgt ervoor dat je domweg in die richting verder gaat waardoor het geen vrijheid meer is, op dat moment is het een patroon geworden in je gedachten, wat je blijft herhalen. Kortom gevangen in een gedachtenpatroon.