Geplaatst op 23-6-2006 om 15:25
Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar wil toch even reageren:
Quote van Psychosopher:
Ik denk dat alles gepredestineerd is: alles is een logisch gevolg van het voorafgaande
Dat is erg behavioristisch om te denken, jij denkt dus dat ook keuze wordt voorbepaald door de voorafgaande stimuli?
Aan de ene kant zou dit heel logisch zijn, en tot in het bizarre door te voeren:
Theoretisch stelt dat ons in staat de toekomst tot in de oneindigheid te voorspellen, als alle gegevens van een bepaald moment bekend zijn. De toekomst zou dan, zijnde door onmenselijk veel werk natuurlijk, gewoon te calculeren zijn.
Keuze is in deze context verworden tot een illusie die voortgebracht wordt door onbegrip voor zowel interne als externe, en zowel controleerbare als oncontroleerbare factoren.
Een andere interessant denkpatroon in deze discussie is natuurlijk die van het Solipsisme, echter is deze theorie volkomen zinloos, en voegt ook helemaal nergens iets aan toe. Blijkbaar bestaan er trouwens ook geen solipsisten, want zelfgeproclameerde solipsisten die zijn gestorven, namen niet het universum met zich mee. Alleen ik zou er een kunnen zijn. Echter kan iedereen dit beweren natuurlijk.
De overheid als matrix:
In zekere zin zit daar wat in, echter is de overheid puur een noodzakelijk orgaan om een samenleving in stand te houden. Anarchisme werkt alleen met kleine groepen, zodra de mens van elkaar vervreemd en elkaar niet meer kent gaan er ineens heel andere humane normen en waarden gelden.