Geplaatst op 18-6-2011 om 17:46
Quote van Nicole:
Ik wil er echter niet aan dat dat het enige is. Want dat zou het menselijk leven reduceren tot een oorzaak-gevolg-kettingreactie. Wat heeft het dan nog voor zin?
Waarom zou er per se zoiets als zin moeten bestaan? Iets kan toch ook geen zin hebben? Ik zou graag willen geloven dat het zin heeft en ik geloof dit dan ook, maar het hoeft voor mij niet per se.
Het is nu ook niet meer nodig om naar de vorm van het lichaam te kijken. We doen het wel nog, omdat we een primitief brein hebben, maar we beseffen wel dat vorm van een lichaam niet meer zo belangrijk is. In de huidige samenleving doet het er niet meer echt toe of een man sterk is. Toch wordt dat aantrekkelijk gevonden door velen, maar dit komt volgens mij ook gewoon door het primitieve brein. Hetzelfde is het als we bang worden van een spin (niet iedereen heeft dat, maar dat ligt ook weer aan hoe je hersens ontwikkeld zijn). We weten dat het onzin is, maar toch zegt ons primitieve brein: 'Ren weg!'
En Pinkduckie, ik heb niets tegen homoseksuelen of tegen wie dan ook, maar die mensen zijn anders ontwikkeld. Zij wijken af van de normale ontwikkeling. Niet dat dit erg is, tegenwoordig heeft iedereen wel een andere ontwikkeling meegemaakt waar men dan weer een naam aangeeft en dit zorgt juist voor de enorme diversiteit aan mensen, maar dit is wel zo, denk ik. Die ontwikkeling wordt vaak wel duidelijk door hoe men gedraagt, denkt, leert, handelt, etc. Veel mensen vinden deze theorie minachtend tegenover homo's, maar ik vind dat onzin. Ieder mens heeft een andere ontwikkeling meegemaakt en bij iedere ontwikkeling komt een ander mens kijken. Dat zorgt alleen maar voor een diversiteit aan mensen. Ik denk dat een groot deel van hoe en wie en wat je bent, afhankelijk is van hoe je hersens zich ontwikkeld hebben. Maar dat dat zo is misschien, is niet van belang, vind ik.
Ik vind het een beetje scheef om aantrekkingskracht in de liefde eigenbelang te noemen, maar ik denk wel dat je het een beetje zo moet zien. Ik denk dat het in dit geval niet zwart/wit is, maar eerder grijs. We kunnen niet bepalen op wie we verliefd worden, omdat we onszelf matchen eigenlijk, maar daarnaast is het ook van belang hoe die persoon is. Iemand kan heel leuk zijn, maar zonder feromonen wordt het geen succes, denk ik. En andersom precies hetzelfde. Ik denk dat het vroeger vooral gebaseerd was op eigenbelang, maar dat dit nu gecombineerd is. Uiteindelijk denk ik wel dat een groot deel van de liefde verklaard kan worden door onze drang om ons voort te planten.
@ Blowmymind: Daar hebben meer mensen last van, geloof ik. Er zijn wel dingen te bedenken waaraan dat ligt. Misschien is het ook een soort zekerheid die je krijgt? Iemand vindt me leuk, moet ik nou bij die persoon blijven? Misschien dat het vroeger wel zo werkte en dat dat ook nog in ons primitieve brein zit. Maar het kan aan de ene kant ook de feromonen zijn die je waarneemt van de ander, waardoor je zelf misschien ook verliefder wordt. Maar dan niet zo heel erg, maar een beetje.