Geplaatst op 18-1-2004 om 14:31
Hoi Allemaal,
Alweer een tijdje ben ik niet op de site geweest. Mijn lio is namelijk begonnen en ik ben nu Leraar In Opleiding. De reden waarom ik hier een berichtje plaats is omdat ik me zorgen maak over een van mijn leerlingen.
Uit testen blijkt dat deze leerling een IQ heeft van ongeveer 130. Door faalangst denkt de psycholoog dat dit eigenlijk veel hoger ligt. Het probleem is echter dat er op school nergens uit blijkt dat deze leerling deze mogelijkheden heeft. Het 'is' een gemiddelde leerling. Maar de leerling heeft zich naar alle waarschijnlijkheid heel goed aangepast aan de gemiddelde leerling.
Thuis is het echter moeilijk (moeilijkheden in het gedrag) Uit opmerkingen blijkt ook echt dat de leerling verder nadenkt dan de leeftijdgenootjes. Een voorbeeld: "Mama, hoe weten ze nou dat ze de echte Saddam Hussein hebben?" De leerling is pas zeven jaar.
Mijn hulpvraag is eigenlijk of een van jullie zichzelf hierin herkent (situatie is summier omschreven ivm privacy leerling).
Heeft een van jullie zichzelf ook bewust dan wel onbewust aangepast aan zijn groepsgenootjes. Ontstonden er toen ook problemen thuis? Zou je deze dingen willen beschrijven? Mag ook via een privebericht. Dit om te laten zien aan mijn collega's dat er wel degelijk sprake is van hoogbegaafdheid en om de leerling uiteindelijk verder te helpen.
Groetjes Nancy