Geplaatst op 9-1-2006 om 12:54
Ik weet dat er hier weinig Limburgers zijn, maar ik zou toch even polshoogte willen nemen wat de rest van het intelligente volk van Nederland van deze situatie vindt. Ik heb al de discussie op Fok.nl bekeken en daar wordt alleen met modder gesmeten, dus hopelijk zijn er hier wel mensen die objectief zijn.
Vanochtend is er begonnen met het kappen van 6 hectare van de prachtige Schinveldse bossen, zodat er, op verzoek van de NAVO, een verlenging van de startbaan van de AWACS vliegtuigen gemaakt kan worden. (Met verlenging bedoel ik dat de weg die ze laagvliegend afleggen langer wordt, en hiervoor dus 6 hectare bos tot 2 meter hoog wordt afgekapt)
Even de feiten op een rijtje:
1) Er worden bomen voor teruggeplant. Dit neemt niet weg dat een behoorlijk oud bos hierdoor voor de komende 10tallen jaren verdwijnt.
2) De AWACS vliegtuigen zorgen nu al voor enorme geluidsoverlast bij de schinveldenaren, en komen nu nog lager te vliegen. Onder andere laag over scholen e.d. waardoor er nu al af en toe niet meer fatsoenlijk lesgegeven kan worden.
3) De AWACS vliegtuigen worden in Amerika al niet meer ingezet, vanwege het feit dat ze onveilig zijn en teveel vuil uitstoten.
4) De AWACS vliegtuigen worden alleen maar gebruikt om hier Amerikaanse piloten op te leiden. De NAVO gooit het er echter op dat het in de strijd tegen het terrorisme wordt gebruikt. (Waar waren ze dan met de aanslagen in Londen? Hoe kan een radarvliegtuig een man met een kofferbom opsporen?)
5) De beslissing om het bos te kappen, is zonder invloed van het Schinveldenaren genomen. De Schinveldenaren waren met een grote meerderheid TEGEN. Leven wij dan nog in een democratie?
6) Er was een ander alternatief, waar geen natuur de dupe was geworden, maar deze was de NAVO te duur.
7) Het andere alternatief, dat geen schade aan de natuur bracht, is door Duitsland afgewezen, Nederland huppelt zoals gewoonlijk weer achter de NAVO aan, ongeacht de stem van het volk.

De commandant van de politie en de marcheachee (weet ff niet hoe je het spelt

) wilde geen geweld gebruiken. De woorden van de burgemeester van schinveld waren dat hij dit WEL wilde, dit zegt hij dan over zijn "eigen volk".
Dit zijn de belangrijkste feiten...
Mijn mening is zoals uit de toon van de feiten blijkt natuurlijk dat ik TEGEN de kap ben.
Jullie mening?
Hebben de AWACS nut in de strijd tegen het terrorisme?
Is het hierbij nodig dat voor een pure geldkwestie een prachtig oud bos moet wijken?
Leven wij nog in een democratie, als gekeken wordt naar de wijze waarop het besluit is genomen?
Levert de EU en de NAVO ons niet alleen maar meer problemen op?
Wordt er niet teveel gekeken naar internationale belangen, ipv de belangen die echt tellen, de belangen van de bewoners?