Geplaatst op 8-1-2006 om 12:37
Graag zou ik mijn verhaal hier doen en jullie mening horen.
Het is best lastig voor mij om alles hier op te schrijven dus ik hoop dat jullie me serieus nemen.
Allereerst zal ik met mijn 'schoolcarri?re' beginnen.
Op de basisschool was ik een stil meisje. Veel details waarmee ik kan 'bewijzen' hoogbegaafd te zijn heb ik dan ook niet. Alleen kleine dingen. Zover ik me kan herinneren heb ik ook nooit echt veel moeten leren om een hoog cijfer te halen. In groep 8 kregen we de welbekende CITO toets.
Heel de klas overspannen van de zenuwen, maar mij interesseerde het niet zoveel. Uitslag:
Al mijn vriendinnetjes moesten naar de Mavo, en ik moest op gesprek komen bij een of andere oude grijze man om over mijn 'Atheneum met Latijn'
klas te gaan praten, waar ik in zou komen na de vakantie.
Deze man wist me te melden dat ik bijna geen tijd meer zou hebben om met mijn vriendinnetjes te spelen, en heel hard moest gaan leren.
Bij deze gedachte, raakte ik als 11 jarige zwaar in de stress, en heb heel hard gehuild om maar niet te hoeven. Uiteindelijk mocht ik dan naar de gewone brugklas. Misschien is dit wel mijn grootste fout geweest.
Want nu kwam ik bij mensen in de klas die grotendeels hun tijd doden met 'stoer' doen.
Dat jaar had ik met vrijwel niemand leuk contact en het ging allemaal om je status. Ook het leren ging niet zo geweldig, omdat ik veel dingen niet begreep. Ik voelde me enorm dom. De dingen werden uitgelegd, en klaar. Maar ik wilde altijd graag weten WAAROM dingen zijn zoals ze zijn. Maar ja, die vragen ga je niet stellen middenin een klas vol mensen met 'status'. Dus ging ik niet snappend al die dingen maar gewoon maken.
Na het brugjaar moest ik dan ook naar de Havo. Weer drama, want ik voelde mezelf veel te dom voor de Havo. En met mijn stomme hoofd ben ik toen naar mijn mentor gegaan om te zeggen dat ik het niet aankon. Terwijl dat helemaal niet waar was achteraf ( het schooljaar was net een maand begonnen).
Op naar de Mavo. Vol met mensen die mij maar een 'stom stuudje' vonden omdat ik van de Havo kwam. Op de Mavo ging het helemaal niet meer.
De lesstof nam ik totaal niet in me op. Op een of andere manier was het:
Hoe lager ik op niveau kwam, hoe moeilijker het leren ging.
Dus heb ik ook mijn Mavo niet afgemaakt en moest ik naar een project voor 'dropouts'. Daar zat ik tussen de criminelen en aso's die geen zin in school hadden. Ik moest leren uit boeken voor VBO leerlingen, omdat ze daar niets anders hadden.
In datzelfde jaar zag ik op tv een docu over hoogbegaafde mensen. Mijn buik begon wel een beetje raar te doen toen ik aan het kijken was. Een vreemd soort herkenning of ik weet niet hoe ik het noemen moet, kreeg ik toen ik de verhalen van deze mensen zag.
Dit heb ik toentertijd alleen met mijn moeder besproken, omdat ik het tegen niemand durfde te zeggen, uit angst om uitgelachen te worden ("Hahaha, JIJ denkt dat je Hoogbegaafd bent??? JIJ??? HAHAHA ECHT NIET!") zoiets.
Dus heb ik het maar laten gaan.
Ik mocht toen ik 16 werd naar het MBO. Niveau 1welteverstaan.
Daar heb ik echt het hele jaar NIETS gedaan, en nooit lager dan een 9 gescoord. Mede dankzij mijn superleraar kreeg ik mijn motivatie voor school toch terug. In datzelfde jaar heb ik nog staatsexamen Nederlands gedaan op D niveau en daar heb ik een 8,9 voor gehaald.
Gelukkig mocht ik gelijk door naar niveau 4. Twee jaar lang heb ik daar aan lopen modderen. Nog steeds had ik het gevoel dat ik anders was dan deze mensen. Niet pers? slimmer maar anders. Gelukkig had ik toch vaak uitmuntend goede cijfers. Voor een tentamen waar ik niet voor geleerd had haalde ik zelfs een 9.7. Maar toch gaf ik na twee jaar de moed weer op en heb ik nu de meest suffe baan ter wereld. Ik wil graag weer naar school, maar door gebrek aan diploma?s zal ik toch echt weer op het hoogste niveau van het MBO moeten beginnen. Nu ben ik bang dat ik ook dit weer niet ga redden door een of andere reden.
Op een of andere reden zou ik dit stempel mijzelf niet durven opdrukken, omdat het bovenstaande verhaal eigenlijk een bewijs van mijn domheid is, niet?
Zelfs met het op deze site plaatsen van mijn verhaal heb ik een soort schaamtegevoel.
Is het zo dat ik gewoon een gemiddeld persoon ben, die gewoon een aangeboren afwijking heeft om alles voor zichzelf te verpesten? Of is het iets anders? Ik snap het niet meer, en ik zie het somber in voor mezelf. Daarom ben ik opzoek naar de oorzaak van mijn probleem.
Wat denken jullie?