Geplaatst op 4-1-2006 om 20:13
Wat de tijd betreft...Wanneer we het begrip tijd uit het objectief meetbare halen, kom je tot geheel andere positiebepalingen.
Bijna iedereen heeft daar ook ervaring mee. bv. tijdens de slaap. Wanneer tijdens de slaap het objectieve bewustzijn is uitgeschakeld zoals tijdens het dromen, maken we, als we de droom herinneren, een soort tijdloze ervaring door. Soms droom je zoveel gebeurtenissen, maar achteraf blijkt je droom maar het kort te hebben geduurd .
Gebeurtenissen die gepaard zijn gegaan met grote emoties kunnen vaak moeiteloos teruggehaald worden in de tijd. Sterker nog in een aantal gevallen blijven ze ons plagen, alsof ze een paar seconden geleden hebben plaatsgevonden. Ze kunnen zelfs weer realiteit worden. Blijkbaa is het zo dat waar onze gedachten zijn we ook daadwerkelijk zijn, althans in sommige gevallen.
Dit zou je als een plausibele niet-lineaire tijdsdimensie kunnen bestempelen, praktisch net zo aanvaardbaar als ons lineaire tijdssysteem..
(Let wel, ik ga niet met de eer strijken, het is een tijdstheorie die al lange tijd bestaat, maar ik deel hem graag op dit forum )
Wat we krijgen is dan een tijd die altijd synchroon is. Het mooie van deze feitelijk cirkelvormige tijdstheorie is dat er niet meer te zeuren valt over het begin en het einde; omdat dit zowel oneindig uit elkaar ligt als samenvalt.
Een ander mooi aspect is dat je niet alleen vanuit het heden je toekomst kan beinvloeden (doordat het naast elkaar ligt heeft wat je nu doet onmiddelijk invloed op de toekomst; het is dus niet zo dat die toekomst vastligt), maar ook het verleden (het verleden is lineair onaantastbaar, maar toch merk je dat die in je 'heden' steeds verandert).
Van heden en verleden en toekomst hebben we alleen onze perceptie om te bepalen wat wij er van vinden.
Wij kunnen lang volhouden dat de wereld plat is, en dat is dan onze werkelijkheid, en opeens dit omzetten dat de wereld een bol is geworden en altijd is geweest.
Omdat wij niets anders hebben dan onze perceptie, veranderen we in dit tijdpunt verleden, heden en toekomst. (Als we geloven dat de aarde ook in de toekomst een bol blijft).
Misschien is het wel zo dat het innerlijk bewustzijn zich kan verheffen tot gebieden waar het deze drie fasen, verleden, heden, toekomst als een enkel nu kan overzien, terwijl het tevens de verhoudingen tussen deze drie overziet.
Voorbeeld (niet zelf bedacht):
Stel je zit in een rijdende trein, ergens in het midden. De 'voorkant' van de trein is op een positie die voor jou toekomst is. De achterkant is op een positie die voor jou verleden is, en jouw positie is het heden. Als je de synchrone tijdstheorie aanhaalt, moet je je voorstellen dat jouw psyche de kracht is die alles overziet. Je ogen worden als het waren boven het treintoestel geplaatst. Op dat moment kun je toekomst, heden en verleden tegelijk zien.
Hopelijk heb ik het enigzins uit kunnen leggen, in ieder geval fascineert dit me.