Geplaatst op 16-1-2006 om 09:53
@Nicole: Dus jouw stelling is dat mannen vaker onderpresteren dan vrouwen? Ik denk juist het omgekeerde. Hoewel dit niet aan de vrouw zelf ligt, maar aan het beeld dat een vrouw van zichzelf schept door de samenleving. Uiteindelijk bij absolute gelijkheid van de man en de vrouw in de samenleving denk ik dat ze in jouw begrippen allebei even dom/slim zijn.
Over intelligentie valt dan nog te twisten. Er zijn studies gedaan naar de intelligentieverschillen bij mannen en vrouwen. Hier is alleen geen rechte lijn uit te trekken. De ene studie zegt dat mannen intelligenter zijn, de ander dat ze even intelligent zijn. Puur vanwege het feit dat je zelden of nooit uit studies hoort dat vrouwen intelligentER zijn, denk ik dat de psychologie niet echt op het goede spoor zit met het begrip intelligentie. Ik denk dat het tijd wordt dat het begrip intelligentie wat breder wordt. Intelligentie heeft te maken met hoe je presteert op school en de mate waarin je informatie kan verwerken. Deze 2 aspecten hebben veel meer facetten dan alleen wiskundige en taalkundige intelligentie. Ik denk dat hier ook een factor (niet te meten) verwerking van sociale prikkels/informatie bijhoort. En laten we wel wezen, mijn ervaring is dat (intelligente) vrouwen hier ONNOEMELIJK goed in zijn, tov mannen die er meestal waardeloos in zijn.
Wat ik dus denk is dat het feit dat vrouwen mannen dom vinden, en mannen vrouwen, komt, doordat beiden gemiddeld genomen beter zijn in andere facetten van intelligentie, en dus ook alleen naar DAT subsetje aan facetten bekijken.
Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind, als uitzondering op mijn theorie, is dat onderzoeken waarbij vrouwen gemiddeld genomen als minder intelligent uit de bus komen, van psychologie-faculteiten komen. En daar zitten gemiddeld genomen toch echt de meeste vrouwen!
Trouwens het ligt er net aan hoe je in de trein gaat zitten. Ik krijg op de een of andere manier altijd contact in de trein. Ik denk dat het ook een kwestie is van een stukje openheid uitstralen, en af en toe zelf initiatief nemen. Nu moet ik wel toegeven dat contact zoeken met het andere geslacht iets lastiger is, maar ook dit is niet al te moeilijk.
Voorbeeld: Ik heb in de trein naar Eindhoven, toen ik met een vriend reisde, een vriendelijk uitziend meisje aangesproken. Een ontzettend leuk gesprek met haar gehad, en uiteindelijk mailadressen uitgewisseld. We chatten nu nog regelmatig. Zo eenvoudig kan het... mensen zijn echt niet zo onvriendelijk als je denkt. Het is een kwestie van er zelf voor open staan, en de juiste mensen uitkiezen.