Geplaatst op 7-12-2005 om 17:28
Quote van hoogbegaaft:
Nou. sommige respecteren elkaar niet en dan gaan ze vechten.
ik vind de mens wel aardig. maar ik begin de mensen ookal te haten.
dieren zijn veel liever.heb je ooit een dier een kernoorlog zien voeren?
ik respecteer ook haast geen mensen.sommige hoef je ook niet te respecteren.
Ik heb soms ook last van haatgevoelens jegens mensen, maar ik vraag me af of ik hen dan als mens haat of hun gedragingen. En nee, ik heb nooit een dier een kernoorlog zien voeren, daar heb je een punt.
Quote van Mleen:
Ik begrijp wat je bedoelt, de mensheid is nu eenmaal een erg bijzonder wezen, wat zich gauw laat beinvloeden door macht en geld. Maar het is belangrijk om niet alle mensen over ??n kant te scheren. Kijk naar de mensen die anderen helpen, die opkomen voor dieren; die tegen de slechte mens ingaan! Ik denk dat dat de mensen zijn waar we respect voor moeten hebben.
Over Dutroux, ik denk dat dat niet is dat mensen respect voor hem hebben, maar meer onze gebruiken, onze normen en waarden. Mensen (horen we) te behandelen we als mensen en ik denk dat respect veel meer is dan enkel menselijke behandeling en een eerlijk proces.
Ja, maar respecteer je nu de mens bij voorbaat en onvoorwaardelijk of o.b.v. gedragingen ? Ofwel: is de mens inderdaad een bijzonder wezen dat respect verdient en is 'het vlees slechts zwak' als excuus voor de verleidingen van macht en geld , of verdient de mens respect adhv nobele gedragingen als hulpvaardigheid richtens medemens en dier, zoals je stelt?
Quote van mem:
Een interessant onderwerp, ik heb het me al vaak afgevraagd.. Bij amerikaanse reality-soaps word je helemaal doodgegooid met 'If you don't respect me, then I don't respect you' :S Daar gaan ze er dus van uit dat je respect moet verdienen. Ik denk zelf dat je respect voor iemand moet hebben puur omdat ie mens is en omdat je niet weet wat hem ertoe beweegt te doen wat hij doet. Ik vind Dutroux bijvoorbeeld bijzonder interessant (dit moet je niet verkeerd opvatten, ik vind wat hij gedaan heeft afschuwelijk), ik vind het interessant dat een mens z? ver kan gaan.
Puur gevoelsmatig zeg ik inderdaad, hij hoeft geen eerlijk proces te krijgen, laten ze maar doen met hem wat hij met die meisjes heeft gedaan, maar rationeel.. dan vind ik dat ieder mens (hoe beestachtig ook) een eerlijk proces verdient.
Exact, tegenwoordig lijkt respect slechts te staan of vallen met de mate waarin iemands houding en/of ideeen dit kennelijk verdienen. (subjectief en voorwaardelijk)
Ik ben het met je eens dat respect hier los van staat en iedereen, hoe slecht ook, recht heeft op respect. De mens wordt immers niet slecht geboren maar slecht gemaakt. Dit is een humanistische inslag die sterk samenhangt met religie, en misschien juist daarom lukt het me als atheist niet onvoorwaardelijk respect voor de mens ervaren. Maar ik vind wel dat het zou moeten, omdat ik van mening ben dat het humanisme de steunpilaar van ethiek in een samenleving is. Wanneer je respect in een samenleving zou loskoppelen van het menszijn zelf (atheistische ideologieen als communisme en facisme), lijkt het vrijwel altijd verkeerd uit te pakken, omdat de menselijke waardigheid ondergeschikt is aan het hogere doel. Ethiek vervliegt dan al snel en zo wordt de ideologie van een 'heilstaat' een 'moordenaarsstaat'.
En inderdaad, Dutroux is verre van saai. (Ook ik vermeld voor het goede fatsoen wellicht ten overvloede dat zijn daden verwerpelijk zijn). Maar Dutroux is een psychopaat en dus een puur rationele denker, en dat staat haaks op onvoorwaardelijk respect. Als je daarin meegaat en een 'oog om oog' -wetgeving zou aanhangen, is dat het toekomstig verval van alle normen en waarden binnen een samenleving.