Geplaatst op 11-11-2005 om 19:51
Heet dat boek toevallig "Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht" ( ISBN 90-261-1910-0) of in het engels "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" Van Mark Haddon? Ik heb beide gelezen en het is volgensmij een prachtige reflectie van Asperger in een zware vorm.
Oke weer over Asperger...
Ik ben er zelf ooit ook op getest maar daaruit is gekomen dat ik het niet had... ik had wel een paar punten die vaak heel erg aankomen op asperger. Het ongeloofelijk technisch kunnen, weinig kunnen met talen, eigenwijs zijn en keuzes durven maken, een zeer gedetailleerd geheugen en inderdaad ook een kenmerk is het hebben van een hoog IQ.
Er waren daarintegen een hoop goede redenen om het mij niet toe te schrijven.
Maar volgensmij hangt de diagnose asperger heel erg af van de psychiater in kwestie. Door de schoolpsycholoog werd dat mij toegeschreven maar die mogen geen diagnoses stellen

.
Een ander prachtig voorbeeld is de moordenaar van Pim Fortuin. Toen hij vermoord werd waren er een hoop psychiaters die zeiden dat hij asperger had en een hoop die zeiden dat hij het niet had.
Nadat ik getest ben ben ik zelf ook een flink stuk psychiatisch onderzoek gaan doen en zodoende erachter gekomen dat iemand die asperger heeft aan een simpele checklist moet voldoen om het syndroom van asperger te hebben.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik toen ook stuitte op een hoop dingen die op mij sloegen, maar ik zou die dingen ook aan een hoop andere mensen toe kunnen schrijven.
Ook op het forum kom ik een hoop mensen tegen die naar mijn inzicht trekken van het autistisch spectrum vertonen... Ik vraag me dan altijd af in hoeverre dat niet komt door een hoger intelligentieniveau of door dingen die in het verleden van die persoon gebeurd zijn.
Ik ga op school ook regelmatig om met iemand die asperger heeft en als ik ??n ding heb gezien is het dat asperger komt in gradaties en dat de ene persoon absoluut de andere niet is.
Ik wil nog even benadrukken dat iemand met asperger of autisme of wat voor stoornis dan ook er geen minder mens van wordt. Hoewel dat vaak zo word gezien en ze een hoop tegenstand krijgen die vaak voortvloeid uit onbegrip bij leeftijdsgenoten.
Soms denk ik dat iemand beter iets lichamelijks kan mankeren dat je kan zien als iets psychisch dat onzichtbaar is voor de omgeving. Als dingen zichtbaar zijn roept dat vaak al een soort begrip en geduld op bij de omgeving. Hetgene dat HB-ers onder elkaar ook hebben.
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen....
Groetjes
DrieNulZeven